Doktorafhandling om miljøgifte i isbjørne

En cocktail af industrikemikalier skader isbjørnene på knogler og organer, immunsystem og evne til at formere sig. Men omfanget af skaderne er ikke kendt. Det konkluderer seniorforsker Christian Sonne i sin doktorafhandling.

Seniorforsker Christian Sonne.

Seniorforsker Christian Sonne, Aarhus Universitet, forsvarer fredag den 14. oktober 2011 kl. 13 sin doktorafhandling ”Health effects from long-range transported contaminants in Arctic top predators: An integrated review based on studies of polar bears and relevant model species”.
Forsvaret finder sted på Københavns Universitet, Det Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinærmedicin og Naturressourcer (LIFE), Auditorium 1-01, Bülowsvej 17, Frederiksberg.

En cocktail af industrikemikalier skader isbjørnene på deres knogler og organer, deres immunsystem og på deres evne til at formere sig. Men omfanget af skaderne er ikke kendt. Det konkluderer seniorforsker Christian Sonne, Nationalt Center for Miljø og Energi/Institut for Bioscience, i sin doktorafhandling efter at have foretaget den første samlede gennemgang af ti års forskning frem til 2010 i forureningens påvirkning af artens sundhed.

Organiske industrikemikalier transporteres sammen med kviksølv via luft- og havstrømme til det arktiske område fra de industrialiserede dele af verden. Her ophobes de miljøfremmede stoffer i havets fedtrige fødekæder hvor isbjørnen – sammen med mennesket – er øverste led.

Christian Sonne konstaterer, at cocktailen af miljøgifte medfører en række såkaldt subkliniske sygdomme hos dyrene: ”Der er tale om sygdomme, som isbjørnene ikke umiddelbart dør af, men som kan medføre, at de udvikler kroniske sygdomme, og som på et eller andet niveau påvirker deres immun- og reproduktionssystemer,” siger han.

Omfattende forskning

Christian Sonnes gennemgang inkluderer hans og blandt andre AU- og KU LIFE-kollegers omfattende publicerede forskning inden for området. Christian Sonne har foreløbig selv undersøgt vævs- og knogleprøver (kranier) fra omkring 100 ud af godt 200 østgrønlandske isbjørne, der er nedlagt af jægere fra Scoresbysund-området.

Ligeledes har Christian Sonne og hans kolleger tidligere gennemført kontrollerede forsøg med miljøgiftes påvirkning af blåræv (handyr) og af grønlandske slædehunde (tæver og deres hvalpe). Begge disse arter er øverst i fødekæden i Arktis og er genetisk og udviklingsmæssigt nært beslægtet med isbjørnen. I disse forsøg kunne det påvises, at de skader, som ses hos bjørnene, også blev påvist i de grupper af ræve og hunde, som var fodret med miljøgift-holdigt foder, men ikke i de tilsvarende kontroller.

Christian Sonne er uddannet dyrlæge i 1999 fra den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole (KVL) i København og ph.d. i økotoksologi i 2004 fra Aarhus Universitet. Christian Sonne har publiceret 92 peer-reviewede artikler, et tilsvarende antal konferencebidrag samt otte peer-reviewede rapporter.

Kontakt: Seniorforsker Christian Sonne, tlf. 8715 8704, csh@dmu.dk
               Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet