DCE-millioner til forskning i sunde byer og ressourceeffektivitet

DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, finansierer i 2012-13 ni forskningsprojekter og ét konference- og formidlingsprojekt ved universitetet med ti millioner kroner. Projekterne er udvalgt, så de understøtter samfundets fremtidige behov for viden på miljø- og naturområdet, såvel i Danmark som internationalt.

De ti millioner kroner er målrettet mod at øge vores viden inden for områderne ressourceeffektivitet, sunde byer og natur og biodiversitet; forskningsområder, som DCE har udpeget som særligt strategisk vigtige.

Udover at bidrage til mere viden om natur og miljø vil forskningsprojekterne således også bidrage til et forbedret fagligt grundlag for innovation og til en grøn samfundsudvikling – samt styrke Aarhus Universitets forskningskapacitet inden for områderne.

Ledelsen af Aarhus Universitet bevilgede mandag den 25. juni de strategiske midler på ti millioner og projekterne igangsættes hurtigst muligt.

Forskningsprojekterne gennemføres ved universitetets Institut for Bioscience og Institut for miljøvidenskab, medens DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi står for miljøkonference i 2013 som opfølgning på den første internationale miljøkonference i Aarhus, som DCE arrangerede med stor succes i 2011.

Liste over projekter der støttes i 2012-13

Projekttitel

Projektleder

I alt tkr