Danmarks FN-rapportering om luftforurening mest pålidelig

Det prisvindende hold fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Bagest fra venstre Steen Gyldenkærne, Malene Nielsen, Ole-Kenneth Nielsen, Marlene Schmidt Plejdrup, Patrik Fauser, Leif Hoffmann, Henrik Gundorph Bruun, Rikke Albrektsen, Morten Winther, Mette Hjorth Mikkelsen og Katja Hjelgaard.

Danmarks årlige nationale emissionsopgørelse for luftforurening til FN er bundsolid - og nu prisbelønnet for sin pålidelighed. Holdet fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, der udarbejder opgørelsen for Miljøministeriet og på ministeriets vegne er ansvarlig for den, har ved et FN-møde i Bern i Schweiz vundet en pris for ”mest pålidelige rapportering”.

Den nationale emissionsopgørelse for luftforurening udarbejdes hvert år i henhold til Danmarks forpligtigelse under FN-konventionen om langtransporteret, grænseoverskridende luftforurening (UNECE LRTAP) og tilhørende protokoller. Emissionsdata og tilhørende dokumentation rapporteres til konventionen.

I forbindelse med emissionsopgørelserne deltager medlemmer af ”emissionsgruppen” ved DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, i de årlige møder i arbejdsgruppen for emissionsopgørelser og fremskrivninger (TFEIP) under konventionen.

I forbindelse med det årlige TFEIP-møde uddeles der priser for landenes dokumentationsrapporter i en række kategorier:

1. Mest omfattende rapport
  2. Mest innovative rapport
  3. Mest brugervenlige rapport
  4. Bedste rapport blandt små lande (< 5 mio.)
  5. Bedst designede rapport
  6. Mest pålidelige rapportering

Danmark var i år nomineret i kategorierne 1, 3 og 6 og vandt altså prisen for mest pålidelige rapportering.

Årets rapport med tilhørende nyhed

Kontakt: Naturgeograf Marlene Schmidt Plejdrup, tlf. 8715 8627, msp@dmu.dk
DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi