CO2 fra vejtrafikken er steget 30 procent på tyve år

Vejtrafik
Vejtrafik. Foto: Søren Kjeldgaard, AU-foto

Emissionen af drivhusgassen kuldioxid (CO2) fra den danske vejtrafik steg 30 procent i perioden 1990-2010 og udgjorde i 2010 over en fjerdedel af landets samlede kuldioxid-emission. Det fremgår af Danmarks årlige nationale opgørelse om udslip af drivhusgasser, forsurende stoffer, partikler, tungmetaller og tjærestoffer (PAH) fra vejtrafikken og andre mobile kilder. Rapporten udarbejdes af DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Opgørelsen “Danish emission inventories for road transport and other mobile sources. Inventories until year 2010” rapporteres til FN’s klimakonvention, UNFCCC, og FN’s konvention for langtrækkende grænseoverskridende luftforurening, UNECE LRTAP.

Vejtransporten og andre mobile kilder beregnes til at stå for de største andele af landets samlede emissionstotal, når det gælder kvælstofoxider (NOx), kulilte (CO), kuldioxid (CO2), andre flygtige organiske forbindelser end metan (NMVOC), samlede partikler (TSP), fine partikler (PM2.5) og grove partikler (PM10).

De mest markante emissionsændringer fra 1985 til 2010 sker for svovldioxid og ammoniak. Svovldioxid-emissionerne falder med 99 procent (pga. et lavere svovlindhold i diesel), hvorimod ammoniak-emissionerne stiger med 2.232 procent (pga. indførelsen af katalysatorbiler).

Kontakt: Seniorrådgiver Morten Winther, tlf. 8715 8578, mwi@dmu.dk
               DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Danish emission inventories for road transport and other mobile sources. Inventories until year 2010. Winther, M. 2012. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 283 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 24.
Summary | Sammenfatning | Hele rapporten i pdf-format (6,22 MB)