Afdæmpet iltsvind på retur i de danske farvande

Iltsvindet i de danske farvande har i 2011 været relativt afdæmpet i forhold til tidligere år. Det fremgår af iltsvindsrapporten for oktober fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Rapporten er udarbejdet for Naturstyrelsen.

Efterårsvejret har betydet, at iltsvindsområderne i de danske farvande generelt er på retur. I oktober har der stadig været områder med iltsvind og kraftigt iltsvind i det Sydfynske Øhav, farvandet omkring Als, visse dele af Limfjorden, Mariager Fjord, det nordlige Bælthav, Sejerø Bugt og farvandet lige nord for Sjælland, i Øresund omkring Ven, i Fakse Bugt og i Bornholmerdybet.

Det forventes, at det nuværende iltsvind vil være på yderligere retur i den kommende periode og i særdeleshed, hvis kraftige efterårsstorme sætter ind. Selv uden disse forventes koldere temperaturer og mere blæst dog at mindske iltsvindsudbredelsen hen over de kommende måneder.

iltsvind september 2011

iltsvind oktober 2011

Kortene viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske, svenske og tyske institutioner (tyske data alene for september), og hvor der er observeret iltsvind (< 4 mg/l) eller kraftigt iltsvind (< 2 mg/l) i hhv. september og perioden 1.-21. oktober 2011.

Årets sidste iltsvindsrapport offentliggøres den 25. november.

Kontakt: Seniorforsker Morten Hjorth, tlf. 8715 8482, moh@dmu.dk
              DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i oktober 2011.
14 sider. Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsens decentrale enheder i Aalborg, Aarhus, Ringkøbing, Ribe, Odense, Nykøbing F og Roskilde samt Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI), Bohuskustens Vattenvårdsförbund, Länsstyrelsen i Hallands Län, NV Skånes Kustvattenkommitté, Öresunds Vattenvårdsförbund og Sydkustens Vattenvårdsförbund i Sverige. Grundlaget for rapporten er Naturstyrelsens målinger af iltindholdet i danske fjorde, kystnære farvande og åbne farvande og SMHI’s iltmålinger i åbne farvande, samt de svenske läns og vattenvårdsförbunds iltmålinger i svenske kystvande.

Iltsvindsrapporten

Naturstyrelsen - spørgsmål og svar om iltsvind