53 nye forsøgsudsætninger med GM-planter i EU i 2011

I 2011 blev der i EU foretaget i alt 53 nye forsøgsudsætninger med 14 forskellige plantearter. Hovedparten af forsøgene var som i tidligere år med majs, sukkerroe, kartoffel og bomuld. I 2011 blev der også foretaget forsøgsudsætninger med popler og hvede.

Sommerfugle og bier (her Markperlemorsommerfugl, Grøn køllesværmer og humlebier på Blåhat) er blandt de organisme-grupper, der måske kan påvirkes negativt ved dyrkning af genmodificerede planter. Foto: Gösta Kjellson

Det fremgår af den årlige rapport om økologisk risikovurdering af genmodificerede planter (GMP) fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

De fleste af planterne var genmodificerede til herbicidtolerance og/eller insektresistens. Der indgik antibiotika-resistens-markører i fem planter svarende til ca. ni procent af forsøgsarterne. I Danmark var der syv fortsatte forsøgsudsætninger med den glyfosattolerante NK603-majs og to fortsatte forsøgsudsætninger med den glyfosattolerante GA21-majs.

12 nye ansøgninger om markedsføring

Der var 12 nye ansøgninger om markedsføring i EU i 2011 sammenlignet med ni nye anmeldelser i 2010 og 27 anmeldelser i 2009.

Tre af anmeldelserne inkluderede markedsføring for anvendelse til dyrkning: En kartoffel med ændret stivelsessammensætning, en insektresistent majs og en kartoffel med ændret stivelsessammensætning.

De ni øvrige anmeldelser var kun til import og videreforarbejdning til foder og evt. fødevarer, men ikke dyrkning: To herbicidtolerante majs, to insektresistente majs, to herbicidtolerante sojabønner, en herbicidtolerant sojabønne med flerumættede fedtsyrer og en herbicidtolerant bomuld. De nationale dyrkningsforbud mod GM-afgrøder i Frankrig, Tyskland, Østrig og Ungarn har været medvirkende til, at antallet af nye markedsføringssager ikke er tiltaget i de senere år.

GM-afgrøder globalt

På verdensplan blev der i 2011 dyrket i alt ca. 160 milioner ha GM-afgrøder, hvoraf 99 procent bestod af Bt- og Herbicid Tolerant (HT) majs, HT-sojabønne, Bt- og HT-bomuld samt HT-raps. I EU blev der fortsat dyrket Bt-majs af linjen MON810 i Spanien (97.346 ha), Portugal (7.723 ha), Tjekkiet (5090 ha), Slovakiet (760 ha), Rumænien (588 ha) og i Polen (ca. 3.000 ha).

Kontakt: Seniorrådgiver Gösta Kjellsson, tlf. Tlf: 8715 8824, gk@dmu.dk
              DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Økologisk risikovurdering af genmodificerede planter i 2011. Rapport over behandlede forsøgsudsætninger og markedsføringssager. Kjellsson, G., Sørensen, J.G., Strandberg, M., Damgaard, C. & Krogh, P.H. 2013. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 42 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 51