Invitation til interkalibrering af makroalger og ålegræs

Det marine fagdatacenter (M-FDC)/DCE-Nationalt center for Miljø og Energi invite-rer Naturstyrelsen, dets konsulenter og andre interesserede til interkalibrering af makroalger og ålegræs i regi af NOVANA overvågningsprogrammet den 16.-17. september på Hirsholmene.

Oplysninger om arrangementet

tirsdag 16. september 2014, kl. 10:00 - onsdag 17. september 2014, kl. 16:00

Hirsholmene

Program

Interkalibreringen består af dels feltundersøgelser, som gennemføres af taksonomiske erfarne dykkere og det dertil hørende mandskab, dels af en efterfølgende afsluttende workshop for alle deltagere, hvor analyseresultaterne fra feltundersøgelserne gennemgås. Feltundersøgelserne gennemføres i perioden 16. – 17. september 2014 på Hirsholmene med overnatning på Flådestation Frederikshavn. Den efterfølgende workshop foregår på Bioscience, Aarhus Universitet, Silkeborg i løbet af efteråret/vinteren (nærmere program fremsendes).

1. dag omfatter interkalibrering af makroalger. Der startes med en samlet teoretisk gennemgang af undersøgelsesmetoderne, hvorefter hver dykker udfører en algeundersøgelse langs 3 udlagte transekt liner på Hirsholmene, i henhold til de tekniske anvisninger M12 og M18, http://bios.au.dk/videnudveksling/til-myndigheder-og-saerligt-interesserede/fagdatacentre/fdcmarintny/ta2011-2015/ http://bios.au.dk/videnudveksling/til-myndigheder-og-saerligt-interesserede/fagdatacentre/fdcmarintny/ta2011-2015/.

Algeundersøgelserne omfatter registrering af:

• samlet dækningsgrad af fasthæftede makroalger,
  • ?dækningsgrad af fasthæftede makroalge-arter
  • ?samlet dækningsgrad af drivende opportunistiske makroalger samt dominerende arter af disse
  • ?samlet dækningsgrad af øvrige drivende makroalger.

Dykkeren vurderer derudover andelen af stabil hård bund, mindste størrelse sten accepteret som stabil samt dækningsgrad af epifauna.

2. dag omfatter interkalibrering af ålegræs og anden vegetation på kystnær blød bund. Undersøgelserne bliver udført ved undervandsvideooptagelser langs T-formede transekter. Undersøgelserne omfatter registrering af ålegræs, andre rodfæstede blomsterplanter, kransnålalger og dominerende drivende alger samt bundforhold. Der foretages en registrering af arternes dækningsgrad samt maksimal dybdegrænse og dybdegrænse for hovedudbredelse. Videooptagelserne vil efterfølgende blive fremsendt til deltagerne til videre databehandling. I forbindelse med feltundersøgelserne på 2. dag bliver der demonstreret arealkortlægning af ålegræsvegetationen ved hjælp af drone og Side Scan Imaging (SSI).

Pris: Deltagerne betaler selv for transport, forplejning, overnatning, forbrug af brandstof til egen båd i forbindelse med interkalibreringen og betaler selv for forplejning i forbindelse med workshoppen.

Tilmelding til interkalibreringen senest 15. maj 2014 til Michael Bo Rasmussen mir@dmu.dk, oplys venligst om I medbringer båd.

Detaljeret program vil blive udsendt medio juni 2014.