Aarhus University Seal

Nr 106: Vurdering af risikoen for troldænders kollision med en broforbindelse ved Frederikssund

Therkildsen, O.R. & Holm, T.E. 2017. Vurdering af risikoen for troldænders kollision med en broforbindelse ved Frederikssund. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 20 s. - Teknisk rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 106.  http://dce2.au.dk/pub/TR106.pdf 

Sammenfatning 

Vejdirektoratet anmodede i 2014 DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet om at gennemføre en radarbaseret baseline-undersøgelse, der belyser risikoen for, at troldænder vil kollidere med en planlagt broforbindelse ved Frederikssund i den nordlige del af Roskilde Fjord. Troldand dagraster i søer omkring Roskilde Fjord og foretager natlige fourageringstogter til fjorden.  

Undersøgelserne med radar blev gennemført i perioden fra d. 21. jan.- 27. feb. 2015 fra Risø og syd for Frederikssund ved den planlagte broforbindelse: Radaren kørte både horisontalt, med henblik på at kortlægge flyveruter, og vertikalt for at registrere flyvehøjder. 

Undersøgelserne viste, at troldænderne fra dagrastepladserne især trak ud til de sydlige dele af fjorden. Kun en mindre del af den samlede bestand trak forbi den planlagte broforbindelse og mindre end halvdelen af fuglene befandt sig i risikohøjden ved passage af området ved den planlagte broforbindelse. 

Det forventes, at der vil kunne forekomme kollisioner mellem trækkende troldænder og den faste broforbindelse. Da det er en mindre andel af den samlede bestand, der udnytter den nordlige del af fjorden, og da de troldænder, der passerer den planlagte broforbindelse må forventes at udvise en vis undvigerespons, vurderes det dog, at kollisionerne vil have et mindre omfang.