Ynglende ulve i Jylland sandsynligt om senest 10 år

Allerede inden for det kommende årti kan Danmark have en ynglebestand af ulve, der er vandret fra Tyskland op gennem Jylland. Den jyske halvø rummer tillige egnede levesteder til på længere sigt at kunne huse ti ulve-familiegrupper med i gennemsnit otte medlemmer.

Midt i billedet ses Thy-ulven som hvalp. Byttedyrene i Jylland for dens artsfæller vil være krondyr og rådyr. Knap 100 ulve i Jylland vil have et fødebehov, der i dag svarer til en tiendedel af det samlede danske jagtudbytte af de to hjortearter. Det rigelige fødegrundlag vil dog næppe kunne hindre, at ulvene tager et husdyr i ny og næ, vurderer forskerne. Foto: Sebastian Koerner ©: www.luposvision.de

Dertil kommer et antal enlige strejfere, så en samlet dansk ulvebestand vil kunne tælle op mod 100 individer. Det vurderer forskere fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, i et notat til Naturstyrelsen.

Ulven vil dog næppe sprede sig fra Jylland til andre dele af landet. For indvandrede ulve til Jylland vil Lillebælt fungere som en spredningsbarriere, mens sandsynligheden for, at ulve spreder sig til Sjælland fra den svenske ulvebestand, f.eks. over et isdækket Øresund eller via Øresundsbroen, vurderes som lille.

Seniorforsker Aksel Bo Madsen, der sammen med kollegerne seniorforsker Liselotte Wesley Andersen og seniorforsker Peter Sunde har forfattet notatet, siger:

”Ulven er højmobil og kan let og ubesværet vandre op et par hundrede kilometer i løbet af få døgn. Derfor kan vi forvente, at flere strejfere dukker op i Jylland i de kommende år. Overfører vi ulvenes spredningsmønster i Tyskland til danske forhold, så må vi forvente yngleforekomster om senest ti år.”

Den vurdering begrunder han og kollegerne med, at der er stor sandsynlighed for, at strejfende ulve af forskelligt køn før eller siden vil mødes, hvor fødegrundlag og levestedsforhold er i orden.

”Fordi den første yngleforekomst i sagens natur vil bero på et sammenfald af en række tilfældige omstændigheder, så kan vi ikke med nogen større præcision forudsige det eksakte tidspunkt for den første ulvefødsel i naturen i nyere tid i Danmark,” siger Aksel Bo Madsen.

Her kan ulvene slå sig ned

Omfattende undersøgelser i Tyskland viser, at ulvene i overvejende grad jager og fortærer voksne rådyr og unge krondyr. For begge hjortearter er antallet fortsat stigende i Danmark. Forskernes forventning er, at ”danske” ulve også vil have rådyr og krondyr på menuen, og derfor har de set på forekomsten af krondyr i Jylland sammenholdt med fysiske spredningsbarrierer for ulvene som større byer, veje og jernbaner og med karakteren af de områder i Jylland, hvor ulve også på baggrund af tyske levestedsundersøgelser forventes at ville kunne slå sig ned.

”Kerneområdet for ulvene i det sydøstlige Tyskland er intensivt kulturpåvirket. Det viser, at ulve ikke nødvendigvis kræver store uforstyrrede områder for at etablere sig,” siger Aksel Bo Madsen og fortsætter: ”Tyske studier viser også, at sammenhængende større hede- og skovområder er attraktive for ulve, og de samme områder viser sig i Danmark også at være attraktive for krondyr. Med et kort over større, sammenhængende skov- og hedeområder kan vi kvalitativt vurdere, hvor de egnede levesteder for ulve i Danmark vil være.”

DCE-forskerne har på dette grundlag udpeget ti områder i Jylland som de potentielt mest oplagte yngleområder for ulv. Områderne er:

• Kallesmærsk Hede/Oksby/Vejers/Bordrup/Ål/Vrøgum Klitplantager
  • Ulfborg/Stråsø Plantage og Vosborg og Vind Hede
  • Kronhede og Klosterhede Plantage
  • Stenbjerg/Hvidbjerg/Lodbjerg Klitplantager
  • Hanstholm Vildtreservat/Tved/Vilsbøl/Nystrup/Tvorup Klitplantager
  • Vester Torup/Lild/Hjardemål/Østerild Klitplantage
  • Rold skov/Siem Skov/Lille Vildmose/Tofte Skov/Høstemark Skov
  • Estvadgård Plantage/Hjelm og Hjerl Hede
  • Løvenholm/Fjeld Skov og Fuglsø Mose
  • Gludsted/St. Hjøllund/Skærbæk Plantage

ulv_lokaliteter

De røde cirkler angiver potentielle yngleområder for ulv i Danmark. Se notatet for uddybende tekst til kortet.

Del af centraleuropæisk bestand

En egentlig dansk bestand af ulve over de kommende årtier vil man dog næppe kunne komme til at tale om, mener forskerne.

”Vi må betragte Danmark som en del af det naturlige udbredelsesområde for den centraleuropæiske ulvebestand. Strejfere og kommende afkom fra Jylland vil formentlig vandre tilbage til Tyskland og udveksle både gener og individer tilbage til den danske forekomst. Danmark vil formentlig aldrig kunne oppebære sin egen ulvebestand uden fortsatte bidrag sydfra. En ”dansk” bestand vil således være en naturlig del af den centraleuropæiske bestand og bør derfor forvaltes i tæt samarbejde med blandt andre tyskerne og polakkerne,” siger Aksel Bo Madsen.

Kontakt: Seniorforsker Aksel Bo Madsen, tlf. 8715 8863, abm@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Ulve i Danmark – hvad kan vi forvente? Aksel Bo Madsen, Liselotte Wesley Andersen & Peter Sunde. 2013. Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 19 s.

Notatet