Uran-erfaringer til Arktis

Ny rapport om udfordringerne ved indvinding af radioaktivt materiale i Grønland

DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi og Grønlands Naturinstitut har for Miljøstyrelsen for Råstofområdet i Grønland udarbejdet en omfattende rapport med en detaljeret gennemgang af processen omkring indvinding af radioaktive materialer, miljøproblemer og mulige løsninger, lovgivning og regulering: "Exploitation of radioactive minerals in Greenland, management of environmental issues based on experience from uranium producing countries".

Rapporten er på 242 sider og foreligger på engelsk med dansk og grønlandsk resumé. På baggrund af rapporten har Grønlands Naturinstitut og DCE udarbejdet et kort notat, som beskriver nogle af de generelle miljøproblemer, som indvinding af radioaktive stoffer kan medføre, og hvordan problemerne kan forhindres eller minimeres. Notatet udsendes på grønlandsk og dansk. Rapporten og notatet omhandler ikke Kvanefjeldsprojektet.

GRØNLANDSK VERSION

Læs rapporten "Exploitation of radioactive minerals in Greenland, management of environmental issues based on experience from uranium producing countries" her.

Læs notatet "Uran  - miljøpåvirkninger ved indvinding af uran Grønland"  her.

Kontakt for yderligere oplysninger: Peter Aastrup, Sektionsleder, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, email: paa@bios.au.dk, tlf.: (+45)87158687
eller
Violeta Hansen, Forsker, Radiokemiker, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi,  email: viha@bios.au.dk , tlf.: (+45) 87158663