Unikke data for græsningseffekter i Syd- og Vestgrønland

Græssende får og rensdyr i Syd- og Vestgrønland påvirker kun i mindre omfang områdernes mangfoldighed af plantearter, mosser og laver, mens jordbundslevende dyr som springhaler er talrigere i ikke-afgræssede områder.

Græssende får i Sydgrønland. Foto: Katrine Raundrup

Det viser analyser af data indsamlet i 2009 og 2012, som præsenteres i ny rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Unikke data for græssede og ikke-græssede områder omkring Narsarsuaq i Sydgrønland, der i årene 1984-2004 blev indsamlet af blandt andre botaniker Jon Feilberg som led i en undersøgelse af fåreavlens konsekvenser for vegetationen, indgår i en kommende, dyberegående samlet analyse.

DCE-forskere har i et projekt finansieret af Miljøstyrelsens DANCEA-midler og i samarbejde med Grønlands Naturinstitut indsamlet de nye data i 2009 og 2012 både omkring Narsarsuaq og ved Akia nord for Nuuk, hvor ikke får, men rensdyr græsser i områderne.

De foreløbige analyser af datasættene viser tillige, at krat og urter favoriseres i ikke-græssede områder, at indholdet af næringsstoffer i jordbunden var næsten ens i de græssede og i de ikke-græssede områder, at jordtemperaturen generelt var højere i de græssede områder, og at perioden med jordtemperaturer under 0 °C var længere i Akia end i Sydgrønland. I Sydgrønland var nedbrydningsraten af organisk materiale også meget højere, mens der ikke var forskel i nedbrydningsraten mellem græssede og ikke-græssede områder hverken i Vestgrønland eller i Sydgrønland.

Seniorrådgiver Peter Aastrup påpeger, at datasættene tilsammen giver gode muligheder for at analysere sammenhængen mellem græsning og den biologiske mangfoldighed i et lavarktisk klima under forandring.

”Det er ret enestående, at vi har disse data, der rækker 30 år tilbage, og vi er på vej med mere dybtgående analyser af dem. Vores forventning er blandt andet at få ny viden om fremtidige effekter af græsning i Arktis,” siger Peter Aastrup.

Kontakt: Seniorrådgiver Peter Aastrup, tlf. 8715 8687, pja@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Effects of large herbivores on biodiversity of vegetation and soil microarthropods in low Arctic Greenland - Akia, West Greenland and Southern Greenland. Aastrup, P., Raundrup, K., Feilberg, J., Krogh, P.H., Schmidt, N.M. & Nabe-Nielsen, J. 2014. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 40 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 87