Omfattende lyddata fra marsvin i Østersøen

EU LIFE-projektet SAMBAH har i to år indsamlet lyde fra marsvin på 300 stationer i alle Østersølandenes havområder. På næsten alle stationer blev marsvin hørt. I Danmark er de 21 stationer fordelt i farvandet øst for Sjælland og Møn/Falster og omkring Bornholm.

Marsvin
Marsvinet er den eneste hvalart, der lever i Østersøen. Den regnes for kritisk truet. Foto: Solvin Zankl © SAMBAH

Marsvin i Østersøen er kritisk truet ifølge flere internationale konventioner, men der findes kun usikre oplysninger om deres antal og levesteder. For at kunne beskytte marsvinene effektivt er det afgørende at vide, hvor mange der er og hvor de foretrækker at opholde sig.

Da almindelige metoder som visuelle optællinger ikke er effektive i områder, hvor meget få marsvin lever meget spredt, har SAMBAH-projektet som det første i verden udviklet en metode til at optælle dyrene ved hjælp af lydene de udsender, når de skal fange fisk og finde vej. Siden maj 2011 har 300 passive akustiske marsvin-optagere, såkaldte C-PODs, udlagt med ca. 25 km afstand optaget lyde fra marsvin.

I løbet af maj 2013 vil alle C-PODs blive indsamlet, og de første resultater fra dem kan være klar sidst på året, fortæller seniorforsker Jonas Teilmann, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

"Lige siden de første C-PODs blev taget op af vandet for at få skiftet batterier og hukommelseskort i sommeren 2011, er forskerne blevet spurgt: Er der flere marsvin tilbage i Østersøen? Hvor er de? Hvor mange er der?," siger Jonas Teilmann og fortsætter:

"Til det første spørgsmål er svaret helt klart: Ja, de findes spredt over hele Østersøen, men de er sjældne! Det andet og tredje spørgsmål kræver en større statistisk analyse med udvikling af helt nye metoder, hvor marsvins svømmeadfærd og brug af lyde skal kobles med, hvor effektive C-PODs er til at fange lydene i forskellige dybder og vejrforhold."

Disse analyser vil foregå over de næste to år og vil ende med et estimat af det samlede antal marsvin i Østersøen, og hvordan de er fordelt på områder og lande.

marsvin

Dette er alt, hvad man ser af marsvinet, når det kommer til overfladen for at få luft. Blæser det bare en lille smule, er det næsten umuligt at se marsvin. Derfor benytter SAMBAH-projektet sig af C-PODs, der optager marsvinets lyde under vandet døgnet rundt i al slags vejr. Foto: Harald Benke © SAMBAH

Overraskende marsvinaktivitet vest for Bornholm

Indtil videre har projektet succesfuldt indsamlet data fra hele Østersøen, og marsvin er hørt over det meste af Østersøen med få marsvin i Finland og flere jo længere man kommer sydpå og vestpå mod Danmark, det sydlige Sverige og Tyskland. Desuden er der noget overraskende fundet relativ stor marsvinaktivitet på bankerne syd for Gotland og vest for Bornholm.

Allerede nu kan data fra SAMBAH-projektet vise sig at have stor værdi, eftersom en klar sæsonvariation er fundet omkring Kriegers Flak, hvor flere lande er ved at forberede opsætning af vindmølleparker. SAMBAH-data vil derved kunne hjælpe myndighederne med at vurdere, om der er behov for at undgå visse aktiviteter i de perioder, hvor der er særligt mange marsvin i området.

Den 15. april 2013 holdt SAMBAH-projektet et møde i Gøteborg i Sverige med interesseorganisationer og myndigheder fra alle landene omkring Østersøen for at diskutere, hvordan resultaterne fremover bedst vil kunne bruges til at beskytte den truede Østersøbestand af marsvin. Formålet med mødet var at indlede en dialog mellem alle brugere af Østersøen med det ultimative mål at finde løsninger, så der både er plads til marsvin og menneskelige aktiviteter som fiskeri, skibstrafik, lystsejlads, olie- og gasindustri og vindmølleparker.

Kontakt: Seniorforsker Jonas Teilmann, +45 2142 4291,  8715 8494, jte@dmu.dk
              DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

SAMBAH-projektet ((Static Acoustic Monitoring of the Baltic Harbour porpoise)