Internationalt forskerhold kortlægger undervandsstøj i Østersøen

Havet er fyldt med lyd. Bølger og brænding sørger for en allestedsnærværende baggrundsstøj og de mange sæler, hvaler, fisk og krebsdyr, der kommunikerer med lyd, bidrager til at skabe et komplekst akustisk miljø, som man også kunne kalde lydlandskabet.

Mennesket bidrager også til lydlandskabet og påvirker dermed dyrenes muligheder for at orientere sig i lydlandskabet og kommunikere med hinanden. Især den stigende skibstrafik påkalder sig opmærksomhed, men også aktiviteter som nedramning af vindmøllefundamenter og seismiske olieeftersøgninger er i søgelyset.

Det fire-årige EU-LIFE-projekt BIAS (Baltic Sea Information on the Acoustic Soundscape) med forskere fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet og fra forskningsinstitutioner i Sverige, Finland, Estland, Letland, Polen og Tyskland skal nu tilvejebringe det første bud på den menneskeskabte undervandsstøj i Østersøen.

Seniorforsker Jakob Tougaard, Aarhus Universitet, er projektleder for den danske del af BIAS, mens det samlede projektet koordineres fra FOI i Sverige (det svenske forsvars forskningsinstitution).

”Vi ved meget lidt om, hvor stort det menneskelige bidrag til undervandsstøjen er og endnu mindre om, hvad effekten på økosystemerne er. Østersøen og indre danske farvande er nogle af de mest trafikerede farvande i verden og derfor et godt sted at begynde at undersøge det,” siger Jakob Tougaard.

40 målestationer i Østersøen

Undersøgelsen indledes ved udlægning af 40 målestationer i Østersøen (til og med de danske bælter) i 2014, hvorefter målingerne kombineres med information om skibstrafikken i en samlet model for hele området.

Kortlægningen skal i første omgang tjene som model for, hvordan overvågning af undervandsstøj i et samlet havområde kan gennemføres. Dernæst kan den tjene som baggrundsdata for studier af, hvordan støjen påvirker fordelingen af sæler, hvaler og fisk og indgå som det centrale element i en forvaltning af undervandsstøjen i Østersøkonventionen HELCOMs område.

Kontakt: Seniorforsker Jakob Tougaard, tlf. 8715 8706, jat@dmu.dk
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

BIAS-logo

BIAS hjemmeside