GPS-data fortæller om traners risiko for kollision med vindmøllepark

Den kommende vindmøllepark ved Kriegers Flak i Østersøen sættes efter planen i drift i 2020. For at afdække trækkende traners kollisionsrisiko med møllerne følger forskere ved DCE, Aarhus Universitet, nu en halv snes traner on line via GPS-sendere på ryggene af fuglene.

Ringmærkning af trane
De unge traner blev også ringmærket med farvekodede plasticringe, så de kan identificeres på afstand. Klip fra videobloggen.

Projektet udføres sammen med DHI og Niras for bygherren Energinet.dk.

40.000 traner trækker to gange om året over Østersøen mellem Sverige, Danmark og Tyskland. Deres trækruter mellem sommer- og vinterkvarter i henholdsvis Sverige og i Spanien kan føre dem over Kriegers Flak og dermed på mulig kollisionskurs med den kommende vindmøllepark ca. 15 km øst for Møn. Det er denne risiko, som seniorforsker Mark Desholm nu ved hjælp af GPS-senderne skal afdække som en del af den kommende VVM-redegørelse for Kriegers Flak-parken.

For første gang er de anvendte GPS-sendere koblet op på mobilnettet, hvilket indebærer en langt billigere og mere effektiv dataindsamling i forhold til de hidtidigt anvendte satellit-opkoblinger.

”Selve VVM-redegørelsen skal færdiggøres her i det tidlige forår, så det er kun efterårets trækdata der indgår i dette arbejde,” fortæller Mark Desholm.

Til marts-april indleder tranerne deres træk fra Spanien til sommerkvarteret i det sydlige Sverige og ved deres passage over Østersøen via Rügen-området i Nordtyskland vil GPS-senderne levere data om fuglenes flyvehøjde og præcise rute ca. hvert halve minut. Indenfor et defineret område i Østersøen, der omfatter Kriegers Flak, vil senderne kontinuerligt levere data til forskerne.

”Vejret spiller en rolle for tranernes trækrute og flyvehøjde over Østersøen. Medvind og lunt tørvejr med god sigt betyder, at de passerer i stor højde. Men data fra forårstrækket vil gøre os klogere på både deres rute og på, hvor mange der flyver ind over området med den projekterede vindmøllepark,” siger Mark Desholm.

GPS-sender påsættes trane

GSP-senderne drives af batterier med solceller og transmitterer fuglenes positioner via mobilnettet. Klip fra videobloggen.

Tranerne, der sender data fra deres træk, blev indfanget i området omkring Tranemo sydvest for Vättern og ved Grimsö Forskningsstation nord for Örebro. De fik som ikke-flyvefærdige unger påmonteret senderne sidste sommer. Mark Desholm kunne således følge deres træk sammen med forældrene til vinterkvarteret i Spanien i efteråret.

I foreløbig fire videoblogs på Youtube fortæller og viser Mark Desholm baggrund og detaljer for Kriegers Flak-projektet, indfangningen af tranerne og påsætningen af senderne, deres bevægelser i området efter føde, deres daglige tilbagevenden til samme soveplads og samlingen til trækket mod vinterkvarteret.

Senderne har således allerede givet Mark Desholm ny viden om tranernes træk sydover med ophold et par steder i Tyskland før ét langt stræk til Pyrenæerne og derefter videre ned i Spanien.

Mark Desholms videoblog om tranernes træk

Kontakt: Seniorforsker Mark Desholm, tlf. 8715 8891, mde@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi