God overensstemmelse mellem NO?-målinger og modelberegninger

Der er fortsat grundlag for at optimere både målte data og modellen OSPM, som DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, anvender til at beregne luftforurening på gadeplan.

Men i øvrigt er der god overensstemmelse mellem målinger og modelberegninger.  Det viser resultaterne af en sammenligning mellem målinger og modelberegninger af kvælstofdioxid (NO?) ved ti udvalgte gadestrækninger i 2011 i København.

FORCE Technology målte NO? i en fem ugers periode fra 24.oktober til 28. november 2011, og DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi foretog efterfølgende modelberegningerne med sin OSPM-model (Operational Street Pollution Model).  Undersøgelsen af overensstemmelse mellem målinger og beregninger foregik i to trin:

På trin 1 blev modelberegningerne foretaget uden kendskab til de målte koncentrationer og med den modelversion og de inputdata, som svarer til tidligere foretagne modelberegninger rapporteret i 2011. Sammenligningen viser, at modellen generelt giver resultater, som er i god overensstemmelse med målingerne. Undtagelsen er resultater fra to gadestrækninger (Sydhavnsgade og Fredensgade).

På trin 2 blev inputdata opdateret med det formål at forstå afvigelserne mellem målte og modelberegnede koncentrationer under trin 1. Resultaterne af trin 2 viser, at afvigelserne for Sydhavnsgade hovedsageligt skyldes fejl i trafikdata, mens det for Fredensgade var unøjagtige data for gadekonfigurationen, som var årsag til afvigelserne mellem målinger og modelresultater.

Seniorforsker Thomas Ellermann peger på mere nøjagtige input-data (for bl.a. trafikmængde og køretøjssammensætning) til modellen for at forbedre dens beregninger ligesom der kan være behov for i mindre omfang at forbedre modellen ved beregning af luftforurening for gadestrækninger med ensidig bebyggelse.

Kontakt: Seniorforsker Matthias Ketzel, tlf. 8715 8529, mke@dmu.dk (fredag 5. okt. 2012)
              DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@dmu.dk