Gentest: Ulv angreb får i Midtjylland

Der er ikke grund til flere gisninger om, hvem der i februar angreb en stor flok får i Midtjylland: Det var en ulv. Det konkluderer de gentest, som Aarhus Universitet har gennemført fra nogle af de dræbte midtjyske får.

Midt i billedet ses Thy-ulven som hvalp. Byttedyrene i Jylland for dens artsfæller vil være krondyr og rådyr. Knap 100 ulve i Jylland vil have et fødebehov, der i dag svarer til en tiendedel af det samlede danske jagtudbytte af de to hjortearter. Det rigelige fødegrundlag vil dog næppe kunne hindre, at ulvene tager et husdyr i ny og næ, vurderer forskerne. Foto: Sebastian Koerner ©: www.luposvision.de

- Vi har kunnet finde brugbart dna fra spyt i sårene hos de døde får. Når vi sammenholder det med dna fra Thy-ulven og en tysk ulv og gensekvenser, der ligger i en global database, får vi et match på en ulv. Så der er ikke tale om en hund eller noget andet. Den kommer sandsynligvis fra den tyske bestand, siger seniorforsker og genetiker Liselotte Wesley Andersen, Institut for Bioscience på Aarhus Universitet.

Analysemetoden er dog ikke detaljeret nok til at bestemme præcist, hvilken familie ulven kommer fra. Det var tilfældet med ulven i Thy, hvor man kunne spore den til et konkret ulvekobbel i Sachsen

Da DTU Veterinærinstituttet obducerede nogle af de dræbte får, pegede alle tegn på, at der var tale om et ulveangreb. Fårene var dræbt med et meget hårdt bid i ryggen, som havde knust ryghvirvlerne. Havde det været en hund, havde den efter al erfaring bidt flere gange og flere forskellige steder på kroppen.