Forskere inviterer danskerne med på ulvejagt

Hjælp os med at finde de danske ulve. Sådan lyder opfordringen fra de forskere, der arbejder med at kortlægge den danske ulvebestand.

Pressemeddelelse 2. november 2017:

Siden Danmark i sommer fik sit først kuld ulvehvalpe i over 200 år, er interessen for ulvene eksploderet. Hyppige ulveobservationer og meldinger om angreb på får har præget historierne om de danske ulve.

Nu skruer forskerne bag det nationale ulveregister op for indsamlingen af viden om ulve i Danmark – og de beder offentligheden om hjælp.

Vi kan ikke være alle steder på én gang, så oplever du spor efter en mulig ulv – ulvehyl, døde dyr, spor, afføring eller lignende - så skynd dig at dokumentere det med mobiltelefonen. Hvis du tager et billede af afføring, så læg en genstand med kendte mål ved siden af, så størrelsen kan bekræftes af forskerne”, opfordrer projektleder Kent Olsen fra Naturhistorisk Museum i Aarhus.

Museet og DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi står for arbejdet med at udbygge og videreføre det nationale ulveregister, der skal danne grundlag for beslutninger om, hvordan vi skal leve med vilde ulve i den danske natur.

For at det nationale ulveregister kan blive en succes, har forskerne brug for hjælp fra alle med interesse i at bidrage med viden om ulve. Derfor inviterer de nu folk til at indsende for eksempel billeder eller observationer af ulve og formodede ulve via www.ulveatlas.dk.

Alle kan blive ulve-observatør
Ulven både fascinerer og skræmmer folk, og medfører en række konkrete udfordringer bl.a. i form af angreb på husdyr, hvis dette ikke forebygges. For at kunne forvalte ulven i et landskab som det danske og holde befolkningen underrettet, kræver det viden om bestandens størrelse, sammensætning og udvikling.

Selv om der i dag er opsat vildtkameraer og en række frivillige indsamler oplysninger og indsender prøver med mulige DNA-spor, er der stadig brug for yderligere frivillige kræfter for at indsamle langt mere information om ulvenes udbredelse”, fortæller Kent Olsen.

Derfor består opgaven for forskerne også i at lave og vedligeholde et DNA-register over hver eneste ulv i Danmark, baseret på det enkelte individs DNA-profil. På den måde skal overvågningen blive så nøjagtig som muligt, og danne grundlag for, hvordan den fremtidige ulvebestand skal forvaltes.

www.ulveatlas.dk kan man læse mere om, hvordan man kan indsende iagttagelser, afføringsprøver og andre spor, og på den måde bidrage til den samlede viden om ulve i Danmark. Her kan man også følge arbejdet med at registrere ulve og se de seneste dokumenterede fund af ulv. Alle verificerede ulvefund i Danmark vil med en geografisk opløsning på 10x10 km være finde på hjemmesiden, hvor man kan foretage søgninger efter dato og kvadrat.

Hver eneste ulv skal registreres
Fra den 1.november 2017 har Danmark fået en officiel, national bestandsovervågning af ulv under Miljø- og Fødevareministeriet.

Det er et videnskabeligt konsortium mellem Naturhistorisk Museum i Aarhus og DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet, som netop har vundet kontrakten med Miljøstyrelsen om at udføre systematisk overvågning af ulve i Danmark.

Forskerne skal stå for denne overvågning og udføre DNA-analyser, ligesom et DNA-register over samtlige individer skal opdateres og samkøres med fund fra Polen og Tyskland som led i det centraleuropæiske samarbejde om genetisk overvågning af ulv (CEwolf).

Dermed kan Naturhistorisk Museum i Aarhus og DCE fortsætte arbejdet med den nationale ulvedatabase, som museet og Aarhus Universitet har ført for egne og private fondsmidler indtil nu – og som i september blev åbnet for offentligheden på hjemmesiden www.ulveatlas.dk

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:Forsknings- og samlingschef Kent Olsen, Naturhistorisk Museum Aarhus, kent@nathist.dk, mobil: 40 27 20 30.

Seniorforsker Peter Sunde, DCE-Aarhus Universitet, psu@bios.au.dk, mobil: 20 63 07 04.

Fotos
Billederne kan downloades ved at trykke på linket herunder. De findes desværre ikke i højere opløsning. Billederne må ikke bruges til omtale af 3. parts (formodede) observationer af ulv eller som illustration af artikler, der ikke omtaler Naturhistorisk Museum Aarhus og Aarhus Universitets undersøgelser af ulv i Danmark, uden forudgående aftale.

Foto 1Foto fra vildtkamera fra den 13. september 2017, der viser en af Ulfborg-koblets hvalpe. Foto: Naturhistorisk Museum Aarhus, Aarhus Universitet, Thomas Boesdal, Søren Krabbe, Jonas Siim Jensen & Mads Skamris.

Foto 2Foto fra vildtkamera fra den 16. september 2017, der viser en af Ulfborg-koblets hvalpe. Foto: Naturhistorisk Museum Aarhus, Aarhus Universitet, Thomas Boesdal, Søren Krabbe, Jonas Siim Jensen & Mads Skamris.

Foto 3Foto fra vildtkamera fra den 27. september 2017, der viser en af Ulfborg-koblets hvalpe. Foto: Naturhistorisk Museum Aarhus, Aarhus Universitet, Thomas Boesdal, Søren Krabbe, Jonas Siim Jensen & Mads Skamris