DCE- og DCA-workshop om grønnere landbrug

Moderne landbrug har en meget stor indflydelse på naturen. Adgangen til billige næringsstoffer, kemikalier og effektive maskiner har dramatisk ændret europæisk landbrug.

Foto: Gösta Kjellsson ©

Vi ser nu effekterne med store ændringer i naturen, både i og udenfor landbrugsområderne. Adgangen til billige hjælpestoffer rejser også spørgsmål om behovet for regulering af landbruget gennem afgifter og kontrol.

På en halvanden dag lang workshop den 24.-25. april 2013 på Aarhus Universitets Campus Emdrup i København diskuteres og søges løsninger på morgendagens udfordringer på europæisk plan.

På workshoppen fremlægger virksomheder, forskere og administratorer deres syn på, hvor er vi nu, hvor er vi på vej hen og hvilke muligheder der er for at reducere landbrugets miljøbelastning.

Under overskriften ”Et grønnere Landbrug og hvordan når vi derhen?” handler indlæggene om:

• Grøn vækst, definering af grøn vækst
  • Bioøkonomi
  • Omgivelsernes krav til landbruget
  • Behovet for zonering/reservation af arealer til landbrugsproduktion
  • Regulering – afgifter og behov for kontrol
  • Hvor langt kan og skal vi presse vores husdyr produktionsmæssigt?
  • Hvor meget kan nuværende og fremtidig teknologi reducere miljøbelastningen?

Workshoppen foregår på engelsk og som integreret del af to Task Force-møder under FN's konvention om grænseoverskridende luftforurening CLRTAP (Convention on Long-range Transboundary Air Pollution) henholdsvis TFIAM (Task Force on Integrated Assessment and Management og TFRN (Task Force on Reactive Nitrogen) 22.-26- april.

Se det foreløbige program for både Task Force-møder og workshoppen ”Et grønnere landbrug".

Task Force-møder og workshop finder sted i Festsalen på Campus Emdrup, DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV (http://edu.au.dk/)

Pris

For Task Force-medlemmer er deltagergebyret 173,- DKK (23 €) pr. dag til dækning af kaffe og frokost.

For ikke-Task Force-medlemmer til workshoppen 24. april er prisen 300,- DKK inklusive frokost (40€)

Ikke-Task Force-medlemmer er velkomne til at deltage i Task Force-møderne uden betaling. TFIAM-mødet er den 22.-23. april og TFRN-mødet er den 24.-25. April. Se programmet på hjemmesiden. Til dækning af kaffe og frokost vil der blive opkrævet et gebyr på 173,- DKK per dag.

Tilmelding og betaling (lukket for tilmelding)

Arrangører

Seniorforsker Steen Gyldenkærne, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet (sgy@dmu.dk)

Seniorforsker Nick Hutchings, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, Aarhus Universitet (Nick.Hutchings@agrsci.dk)

Professor Oene Oenema, Wageningen University and Research Center, Alterra, The Netherlands.

Professor Mark Sutton, Centre for Ecology & Hydrology, United Kingdom.

Head Rob Maas, Environmental Assessment Bureau – RIVM, The Netherlands.