DCE og DCA følger op på Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger

Natur- og Landbrugskommissionen fremlagde i sin rapport i foråret 2013 en række anbefalinger til en ændret miljøregulering for landbruget. Men gennemførelsen af ny regulering, der målrettet og effektivt både tilgodeser landbrugets produktion og miljøet, fordrer ny viden.

For at indlede afdækningen af dette videnbehov samlede Aarhus Universitets to nationale centre for henholdsvis miljø og energi og for fødevarer og jordbrug, DCE og DCA, forleden i Foulum godt et halvt hundrede centrale aktører blandt forskere, embedsmænd og repræsentanter for interesseorganisationer og virksomheder.

I en workshop med efterfølgende under-workshops blev emner som fremtidig arealregulering, emissionsbaseret regulering i markbrug og i husdyrbrug og generel regulering belyst. Muligheder og barrierer blev beskrevet af en række eksperter, og i de efterfølgende diskussioner blev der udkrystalliseret en række forslag til, hvordan videnbehovene kan imødekommes.

DCE-direktør Hanne Bach bød velkommen til deltagerne og skitserede baggrund, formål og forventninger til workshoppen. Hun fortæller, at workshoppen dels skulle medvirke til at give et overblik over de relevante igangværende forskningsaktiviteter, dels en forståelse af behovet for yderligere viden i forhold til at gennemføre en national regulering, som opfylder både miljø- og produktionshensyn.

”Kommissionens anbefalinger omfatter bl.a. forslag om en emissionsbaseret regulering i modsætning til den nuværende, som primært er baseret på normer og produktionsbegrænsninger. Det vil være en mere målrettet og differentieret regulering, som udnytter de naturgivne forhold til på én gang at øge produktionen og nedsætte belastning af natur og miljø,” siger Hanne Bach og fortsætter:

”Det er på mange måder et paradigmeskift og stiller store krav til viden om årsags-virkningssammenhænge og til viden om, hvordan de naturgivne forhold er. Eller bliver – givet at klimaet forandrer sig. For ikke at tale om hvordan man så rent praktisk kan implementere en sådan ny miljøregulering, på en fleksibel og effektiv måde.”

Baggrund
Workshoppen var bl.a. foranlediget af, at Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger vil blive genstand for politiske forhandlinger i løbet af efteråret.

Kommissionens anbefalinger er et opgør med den nuværende miljøregulering i landbruget. Den kritiseres bl.a. for at være unødigt restriktiv på områder, hvor produktionen kunne øges uden negative konsekvenser for miljøet; samtidig hindrer den ikke i tilstrækkeligt omfang belastning med næringsstoffer i miljømæssigt sårbare områder og er ikke effektiv i forhold til luftbåret kvælstof og landbrugets klimabelastning. Herudover kritiseres reguleringen for at være administrativt problematisk og vanskelig at håndtere for både myndigheder, landmænd og landbrugsrådgivere.

En ny regulering skal ifølge kommissionen skabe større gennemskuelighed og fleksibilitet, hvor den enkelte landmand i videst muligt omfang selv kan tilrettelægge sin gødningsanvendelse, dyrkningspraksis og husdyrproduktion samtidig med, at miljøkravene overholdes.

Kontakt: Direktør Hanne Bach, tlf. 8715 1348, hba@dmu.dk
                 DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi