Bestøverne leverer varen - når de kan

Lys jordhumle i blåbærbusk. Privatfoto: Anne Lauridsen

Bestøvende insekter går tilbage over det meste af verden. Insekternes tilbagegang har sat fokus på den økosystemydelse, som de leverer i form af bestøvning. Opretholdelsen af bestøvningen er vigtig såvel for fødevareproduktion som for bevarelsen af mangfoldigheden af planter og de bestøvende insekter selv.

Tre rapporter fra Aarhus Universitet gør status for vores viden vedrørende vilde bier og honningbier i Danmark og den bestøvningsopgave, de udfører i forhold til såvel afgrøder som vilde planter. Rapporterne er udarbejdet under projektet ”Bestøvningsforhold og -behov for afgrøder og vilde planter” for Plantedirektoratet.

Vilde planter og afgrøder

Navnlig vedrørende bestøvningen af vilde planter er kendskabet til bestøvningsbehovet og opfyldelsen af dette meget begrænset. Én af hovedkonklusionerne fra udredningen er, at man på baggrund af den eksisterende viden ikke kan konkludere, hvorvidt bestøvningsbehovet hos de vilde planter er opfyldt.

Hvad angår bestøvningen af afgrøderne er der betydelig mere viden om såvel bestøvningsbehov som opfyldelsen af dette. Her er der mere behov for konkrete tiltag, der kan sikre, at bestøverne er til stede, når afgrøden blomstrer. Rapporterne peger på fødemanglen i landbrugslandskabet uden for afgrødens blomstringsperiode som en væsentlig flaskehals for såvel honningbier som vilde bier.

Der er med andre ord brug for konkrete tiltag, der sikrer blomstrende fødeplanter gennem hele sæsonen. Dette kunne for eksempel være mere bi-venlige levende hegn og flere blomsterrige småbiotoper i agerlandet.

Mangler viden om vilde bier

Seniorforsker Beate Strandberg, Det Nationale Center for Miljø og Energi (DMU), Aarhus Universitet, fortæller, at rapporterne også peger på den manglende viden om forekomsten af de vilde bier i Danmark.

”Det er meget vigtigt at få kortlagt de danske bier, både for at beskytte sjældne og truede arter og for at kunne forbedre forholdene for såvel sjældne som almindeligt forekommende arter,” siger Beate Strandberg.

Hun understreger, at for at et beskyttende og forbedrende tiltag kan have en gavnlig effekt, så skal bierne være til stede i området i forvejen.

Endelig peger rapporterne på behovet for at få undersøgt konkurrenceforholdene mellem honningbier og vilde bier for at klarlægge i hvilket omfang opstilling af bistader og tilstedeværelsen af honningbier påvirker de vilde bier.

Rapporterne blev præsenteret på workshoppen ”Sikker bestøvning” arrangeret af Plantedirektoratet i Odense den 21. juni 2011.

Flere forskningsprojekter

Udredningsopgaven for Plantedirektoratet ligger i klar forlængelse af flere forskningsopgaver, som forskere ved Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, varetager vedrørende vilde bestøvere og deres føderessourcer. Gennem de senere år har forskerne opbygget et stærkt netværk omkring bestøvning og vilde pollinatorer såvel nationalt som internationalt blandt andet via deltagelsen i EU-projektet STEP (Status and Trends for European Pollinators) men også i en række danske projekter. Som eksempel kan nævnes GUDP-projektet EcoServe (Ecosystem Functions and Services of Biodiversity in Grasslands), der ledes af seniorforsker Jørgen Eriksen, Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet. I EcoServe undersøger og afprøver forskerne mulighederne for at forbedre forholdene for bestøvende insekter ved anvendelse af mange-arts-blandinger.

Kontakt: Seniorforsker Beate Strandberg, 8920 1769, bst@dmu.dk

Bestøvning og biodiversitet. Strandberg, B., Axelsen, J. A., Kryger, P., Enkegaard, A. 2011. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. 86 sider – Faglig rapport fra DMU nr. 831.

Sammenfatning | Summary | Hele rapporten i PDF-format (1,2 MB)

Kontakt: Seniorrådgiver Jørgen Aagaard Axelsen, 8920 1438, jaa@dmu.dk
om rapporten herunder:

Bestøvningsforhold og -behov i dyrkede afgrøder. Axelsen, J. A., Enkegaard, A., Strandberg, B., Kryger, P. & Sørensen, P. B. 2011. Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet, 47 sider – Faglig rapport fra DMU nr. 832.

Sammenfatning | Summary | Hele rapporten i PDF-format (1 MB)

Rapporten ”Bier og blomster – honningbiens fødegrundlag i Danmark. Kryger, P., Enkegaard, A., Strandberg, B., Axelsen, J.  2011.” er udgivet som DJF-rapport, Markbrug 150. Den kan downloades her