Beregnet fald i danske drivhusgasser på 23 pct. frem til 2035

Den samlede danske udledning af drivhusgasser fra sektorer som energiproduktion, transport og landbrug falder med næsten en fjerdedel i perioden fra 2010 frem til 2035. Det viser en fremskrivning af drivhusgasudledningen, som DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, har udført for Energistyrelsen.

Nedgangen i drivhusgas-udledningen vil især komme fra energisektoren - her Avedøreværket. Foto: DONG energy A/S

Faldet i drivhusgasudledningen opgjort som CO?-ækvivalenter viser fald for især energisektoren, mens udledningen for transportsektoren vil stige. Fremskrivningen omfatter drivhusgasserne CO?, metan, lattergas og en række gasser til industrielt brug.

Udledningerne er fremskrevet til 2035 på baggrund af et scenarie, som medtager de estimerede effekter på Danmarks drivhusgasudledninger af virkemidler iværksat indtil september 2012.

I modellerne er der - for de sektorer hvor det er muligt - anvendt officielle danske fremskrivninger af aktivitetsdata, f.eks. er den seneste officielle energifremskrivning fra Energistyrelsen anvendt. Emissionsfaktorerne refererer enten til internationale vejledninger, dansk lovgivning, danske rapporter eller er baseret på målinger på danske anlæg. Fremskrivningsmodellerne bygger på samme struktur og metoder, som er anvendt for de danske emissionsopgørelser, hvilket sikrer at historiske og fremskrevne emissionsopgørelser er konsistente.

De totale emissioner er beregnet til 59.255 ktons CO2-ækvivalenter i ”2010” og til 45.7 ktons i 2035 svarende til et fald på omkring 23 procent. Fra 1990 til ‘2010’ er emissionerne beregnet til at ville falde med ca. 14 procent.

CO2- hovedsektorer

CO2- tidsserier

Totale drivhusgasemissioner i CO?-ækvivalenter fordelt på hovedsektorer for ”2010” (øverst) og tidsserier fra 1990 til 2035.

Kontakt: Specialkonsulent Ole-Kenneth Nielsen, tlf. 8715 8478, okn@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Projection of greenhouse gases 2011-2035.  Nielsen, O-K., Plejdrup, M.S., Winther, M., Hjelgaard, K., Nielsen, M., Hoffmann, L., Fauser, P., Mikkelsen, M.H., Albrektsen, R., Gyldenkærne, S. & Thomsen, M. 2013. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 180 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 48