Bedre iltforhold i sydøstjyske fjorde og Det Sydfynske Øhav

Iltforholdene i de sydøstjyske fjorde og i Det Sydfynske Øhav blev markant bedre i løbet af oktober.

Også i Limfjorden og i Mariager Fjord forbedredes iltforholdene yderligere i forhold til september. Der var dog fortsat udbredt og kraftigt iltsvind i det sydlige Lillebælt og i Flensborg Fjord, viser den seneste iltsvindsrapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Ustadigt og blæsende vejr med faldende temperaturer, som normalt for årstiden, mindskede iltsvindets udbredelse betydeligt i de danske farvande.

Iltsvindet forventes at aftage yderligere i den kommende periode og vil formodentlig forsvinde helt i langt de fleste områder i løbet af november.

Rapporten ” Iltsvind i de danske farvande i oktober 2012” giver en oversigt over iltforholdene i de enkelte danske farvande.

Kortet viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske og svenske institutioner i oktober 2012. For hver station vises det lavest registrerede iltindhold kategorisereret som > 4 mg/l (ikke iltsvind), 2-4 mg/l (iltsvind) eller 0-2 mg/l (kraftigt iltsvind).

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets sidste iltsvindsrapport den 30. november.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande september 2012. DCE- Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 22 sider.
Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsens decentrale enheder i Aalborg, Aarhus, Ringkøbing, Ribe, Odense, Nykøbing F og Roskilde samt Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI), Bohuskustens Vattenvårdsförbund, Länsstyrelsen i Hallands Län, NV Skånes Kustvattenkommitté, Öresunds Vattenvårdsförbund og Sydkustens Vattenvårdsförbund samt Landesamt f. Umwelt, Naturschutz und Geologie Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland. Grundlaget for rapporten er Naturstyrelsens målinger af iltindholdet i danske farvande og SMHI’s iltmålinger i åbne farvande, samt de svenske läns og vattenvårdsförbunds iltmålinger i svenske kystvande og tyskernes iltmålinger i de nordtyske kystnære områder.

Iltsvindsrapporten