Nr. 264: Vejbarrierer for odder i Nordsjælland

Elmeros M & Groom G 2023. Vejbarrierer for odder i Nordsjælland. Aarhus Universitet DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 90 s. - Teknisk rapport nr. 264.http://dce2.au.dk/pub/TR264.pdf,

Sidst i 2021 blev der fundet to trafikdræbte oddere i Nordsjælland. Det er de første dokumenterede fund af odder i Nordsjælland siden 1960erne. Odder har være naturligt udbredt i hele Danmark, men er forsvundet fra Sjælland bortset fra et lille område i Vestsjælland. Siden 2019 er der dog registreret odder på Lolland-Falster og på Sydsjælland uden for det tidligere kendte, lille udbredelsesområde i Vestsjælland. Dette og fundet af oddere i Nordsjælland indikerer, at odder er ved at sprede sig til større dele af Sjælland fra Vestsjælland eller på grund af indvandring fra Sverige.

Trafikdrab vurderes at være en væsentlig hindring for, at odder kan etablere sig og opretholde en fast forekomst på hele Sjælland generelt, og i Nordsjælland i særdeleshed. Risikoen for trafikdrab kan reduceres ved at anlægge faunapassager på steder, hvor veje krydser vandløb, eller vejen ligger tæt på andre levesteder for odder. I dette projekt har vi gennemgået vandløb og veje i Nordsjælland for at identificere og prioritere de lokaliteter, hvor passageforholdene for odder ved veje bør forbedres for at mindske risikoen for trafikdrab af odder. Desuden anviser vi kon/krete forslag til forbedring af passageforholdene for odder på besigtigede lokaliteter.

65 lokaliteter i Nordsjælland blev besigtiget i november 2022. På 21 af de 65 lokaliteter blev der vurderet at være et stort eller et meget stort behov for at forbedre passageforholdene for odder, så risikoen for trafikdrab reduceres. På elleve af de 21 lokaliteter, bør der hurtigst muligt etableres egnede faunapassager for odder. De elleve lokaliteter ligger ved større veje tæt på søer, Roskilde Fjord og Øresund, samt ved højklasseveje omkring Hillerød. De resterende ti lokaliteter, hvor der snarest bør skabes sikre passageforhold for odder, ligger på større veje. på mindre vandløb nær søer eller på større veje over vandløb, der kan være vigtige spredningskorridorer for odder.

Hvis de eksisterende underføringer er tilstrækkeligt store kan de tilpasses, så der er egnede faunapassager for odder, fx ved at montere flydepontoner på brofundamentet, eller ved at lægge kampesten gennem underføringerne, så der altid er tørre banketter, som odderne kan komme op på ved alle vandstande. Ved omkring halvdelen af de 21 lokaliteter, hvor der er et stort eller et meget stort behov for at skabe sikre faunapassager for odder, vurderes de eksisterende underføringer at være tilstrækkeligt store til, at de kan modificeres. På de restende lokaliteter skal der anlægges nye, større underføringer med plads til faste banketter på begge sider af vandløbet for at skabe sikre faunapassager for odder.

Ved mange vejkrydsninger af mindre vandløb er passageforholdene ofte dårlige, men lokaliteterne er prioriteret lavt, fordi vandløbet vurderes at have lav betydning som spredningskorridor eller levested for odder. Ved flere af de lavt prioriterede underføringer kan passageforholdene for odder dog forholdsvis let forbedres i de eksisterende underføringer.

I forbindelse med undersøgelserne i november 2022 fandt vi meget friske spor af odder på to lokaliteter. Det understreger behovet for at tænke odder ind i natur- og vejforvaltningen allerede nu for at fremme odders levevilkår og hjælpe arten med at etablere sig i Nordsjælland.