Nr. 255: Biologiske undersøgelser på Taarbæk Rev

Dahl, K., Stæhr, P.A.U., Buur, H. & Göke, C. 2022. Biologiske undersøgelser på Taarbæk Rev. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 42 s. - Teknisk rapport nr. 255. http://dce2.au.dk/pub/TR255.pdf

Rapporten beskriver resultaterne af en visuel verifikation af den akustiske kortlægning, der blev gennemført af en konsulent forud for dette projekt. Verifikationen viste, at tolkningen af resultaterne fra den akustiske opmåling med meget stor sandsynlighed har ført til en betydelig overestimering af sten i området.

Den visuelle undersøgelse blev gennemført med 11 ROV-transekter og 12 dyk, suppleret med 7 Haps-sedimentprøver fordelt på tre lokaliteter. Konklusionen var, at hovedparten af det, der blev tolket som sten i den akustiske opmåling, bestod af store mængder af blåmuslinger. Der var dog stadig sten i området og der var et sammenfald mellem kortlagte tætte stenformationer i mindre områder og observationer af det samme.

Hele det undersøgte område var domineret af trådalger, der sad på både blåmuslinger, småsten og større sten. Trådalgerne gjorde det vanskeligt, ud fra ROV-undersøgelser at vurdere, hvor mange småsten der rent faktisk var på havbunden i området. De små sten kunne kun observeres i de mindre områder, der blev undersøgt af en dykker. De større sten aftegnede sig tydeligt trods vegetationen. Der var groft grus og småsten i sigteresten fra i de 7 Hapsprøver.

Bortset fra de trådformede alger blev der også fundet spredte mindre individer af sukkertang (Sacharina latisima) og blodrød ribbeblad (Deleseria sanguinea). Begge arter var primært knyttet til blåmuslinger og forventes kun at have en kort livslængde, før de afrives med muslingen og føres ud på dybere vand. På de større sten blev der observeret andre flerårige rødalger, der normalt danner en undervegetation på sten.

Ålegræs blev også observeret i området på en hel del af de undersøgte transekter. Dækningen af ålegræs varierede betydeligt, men kunne nå en dækning på 15 %, hvor det var mest veludviklet. Dybden var omkring 6-7 meter i undersøgelsesområderne.

På basis af observationerne og bekræftede oplysninger om tætte stenforekomster fra den akustiske kortlægningsrapport, har DCE foreslået 8 mulige områder, hvor stenudlægning foreslås af finde sted. Områderne er foreslået med henblik på at knytte de eksisterende stenforekomster sammen med de nye udlægninger for at fremme den biologiske ”sammenhængskraft” på det fremtidige restaurerede Taarbæk Rev.