Nr. 202: Vurdering af IBA'er (Important Bird Areas) i relation til fuglebeskyttelsesområder

Petersen, I.K., Nielsen, R.D. & Clausen, P. 2016. Vurdering af IBA'er (Important Bird Areas) i relation til fuglebeskyttelsesområder - med særligt henblik på marine arter og områder. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 98 s. - Teknisk rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 202. http://dce2.au.dk/pub/TR202.pdf

I denne rapport gennemgås det ornitologiske grundlag for 22 marine områder, der af Dansk Ornitologisk Forening (DOF) klassificeres som værende internationalt vigtige fugleområder, de såkaldte ”Important Bird Areas” (IBA’er), som beskrevet i en rapport med titlen ”Status og udviklingstendenser for Danmarks Internationalt vigtige fugleområder (IBA’er)”. Rapporten var en del af en større BirdLife-projekt, der på globalt plan udpeger og beskriver områder af stor betydning for fugleforekomster.

Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA) anmodede i maj 2016 DCE, Aarhus Universitet om at evaluere de dele af IBA-rapporten, der omhandler arter af vandfugle, der relaterer sig til områder væk fra de helt lavvandede arealer, samt bidrage med supplerende viden om sådanne vandfuglearters forekomster uden for yngletiden med det formål at kvalificere SVANA’s vurdering af eventuelle behov for udpegning af supplerende Fuglebeskyttelsesområder i Danmark. Rapporten blev leveret til SVANA i august 2016 i en foreløbig version. Rapporten blev på styrelsens foranledning offentliggjort meget senere, under henvisning til at rapporten var del af en igangværende proces med EU-kommissionen. Den proces er nu tilendebragt, og rapporten kan således offentliggøres.

I Danmark er der i overensstemmelse med EU's Fuglebeskyttelsesdirektiv blevet oprettet i alt 113 Fuglebeskyttelsesområder. De 111 af disse blev udpeget i 1983. I 2003 blev der oprettet et nyt stort Fuglebeskyttelsesområde nr. 112 i Ålborg Bugt og de eksisterende områder ved Læsø og Anholt blev udvidet. I 2004 blev der oprettet et nyt stort Fuglebeskyttelsesområde nr. 113 i Nordøsen sydvest for Blåvand. Hovedparten af de større danske fuglebeskyttelsesområder omfatter store vandflader, som benyttes til fødesøgning og rast af de vandfugle, der opholder sig i Danmark udenfor arternes yngleperiode, både i forbindelse med fældning, træk og/eller overvintring.

I DCE’s gennemgang af de 22 marine områder vurderes det om de pågældende områder rummer fugleforekomster af national eller international betydning. DCE blev i henvendelsen fra SVANA bedt om at have særligt fokus på de IBA-områder, der ikke allerede er udpeget som Fuglebeskyttelsesområder. Desuden blev DCE bedt om at vurdere, om områder udenfor både de udpegede IBA-områder og Fuglebeskyttelsesområder kan kvalificere til udpegning af fuglebeskyttelsesområder for ikke-ynglende arter.

Nærværende notat omhandler udelukkende marine arters forekomster udenfor disses yngleperiode, dvs. lommer, lappedykkere, mallemuk, sule, bjergand, havlit, ederfugl, sortand, fløjlsand, dværgmåge, ride og storkjove samt alkefuglearterne tejst, lomvie, alk og søkonge. Mere kystnære arter som hvinand og skalleslugere er ikke omfattet af denne analyse.