Nr. 144: Omregning af indhold af miljøfarlige stoffer i forskellige organer i fisk. Med særlig fokus på kviksølv

Larsen, M.M., 2019 Omregning af indhold af miljøfarlige stoffer i forskellige organer i fisk. Med særlig fokus på kviksølv. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 44 s. - Teknisk rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 144.  http://dce2.au.dk/pub/TR144.pdf

Fordelingen af Hg-indholdet i lever, muskel og hele fisk er undersøgt for et antal arter af fisk fra danske marine og ferskvands-områder, og litteratur er gennemgået for Hg og andre miljøfarlige stoffers fordeling. Efterfølgende er anvendelsen af fordelingsfaktorerne til vurdering af resultater i forhold til etablerede ’Environmental Quality Standards’ (EQS) grænseværdier samt hvornår det er relevant at konvertere lever og muskel koncentrationer til en hel fisks koncentration diskuteret. Resultaterne viser, at lever koncentrationer generelt er mere varierende end muskel koncentrationer, og konvertering fra lever til hel fisk kan derfor ikke anbefales. For muskel er artsbaserede omregningsfaktorer angivet for tørstof og vådvægt. Alternativt kan en generel omregningsfaktor på 0,73 for tørstof eller 0,95 mellem muskel koncentrationer og hele fisk anvendes på tværs af arterne.