Nr. 130: Faglig afklaring af overvågning af PAH i sediment og biota

Lassen, P. 2018. Faglig afklaring af overvågning af PAH i sediment og biota. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 62 s. - Teknisk rapport nr. 130. http://dce2.au.dk/pub/TR130.pdf

Denne rapport omhandler en vurdering af, om antallet af polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH’er), som indgår i NOVANA i ferskvands- og marint sediment samt i muslinger, kan justeres. I vurderingen indgår, om visse PAH'er kan fungere som indikatorer for andre på basis af forekomst og risiko uden tab af information. Konklusionen er, på baggrund af NOVANA data, at det ikke er muligt at anvende enkelte PAH'er som indikator for de øvrige PAH'er. Dette skyldes blandt andet at der er meget stor variation i koncentrationsniveauer og fordelingen mellem de enkelte PAH’er. PAH'er stammer fra primært to meget forskellige kilder (pyrogene og petrogene), og sammensætningen af PAH’er varierer afhængig hvilken kilde, der dominerer i det pågældende område, samt hvor belastet området er. Endvidere er PAH'er bionedbrydelige i varierende grad.