Nr. 115: Afstrømning og næringsstoftilførsler til Limfjorden baseret på tre forskellige modeller

Thodsen H, Molina-Navarro E, Nielsen JW, Larsen J, Maar M. (2018) Afstrømning og næringsstoftilførsler til Limfjorden baseret på tre forskellige modeller. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 20 s. - Teknisk rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 115.

Denne rapport sammenligner beregnede afstrømninger og næringsstoftilførsler til Limfjorden fra tre forskellige oplandsmodeller og evaluerer deres eg-nethed som input til marine modeller. I den nationale, empiriske model QNP-DK er ca. halvdelen af oplandet dækket af målinger og anses for at give de mest korrekte resultater ud af de tre anvendte modeller. Modellen har dog en forholdsvis grov rumlig og tidslig (månedlig) opløsning sammenlignet med de dynamiske SWAT- og E-HYPE-modeller. De beregnede afstrømningsværdier var dog rimelig ens og indikerer en god simulering af vandbalancen for alle tre modeller for hele Limfjorden. TN-tilførsler var overstimerede af SWAT, mens TP-tilførsler var understimerede af E-HYPE i forhold til DK-QNP-niveauerne. Den sæsonmæssige udvikling i data var sammenlignelig for de tre modeller med højest tilførsel i vinterhalvåret og lavest i sommer-halvåret. Den lokalt opsatte SWAT-model havde flest ferskvandskilder, dag-lige tidsskridt og flest næringsstoffraktioner, som gjorde den mest egnet som input til en økologisk Limfjordsmodel. SWAT-data blev dog korrigeret for de høje TN-værdier mod DK-QNP-niveauer. E-HYPE havde den største geografiske dækning og blev brugt som input til den hydrodynamiske model HBM for Limfjorden, som indgår i et større modelkompleks for hele Nordsøen-Østersøen.