Stormen blæste iltsvind væk

Den kraftige storm med vindstød af orkanstyrke, der mandag den 28. oktober passerede landet, bidrog i høj grad til, at iltsvind i fjorde og i åbne farvande aftog markant i udbredelse og styrke fra sidst i oktober til midt i november.

Iltsvind blev således midt i november alene registreret i de naturlige iltsvindsområder ”Dybet” i Mariager Fjord og ’Bornholmsbassinet’ øst for ’Bornholm’, oplyser årets sidste iltsvindsrapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Også faldende temperaturer i perioden bidrog til bedre iltforhold.

Der forventes ikke yderligere iltsvind i år, da den kommende periode er karakteriseret ved faldende temperaturer og generelt mere vind.

Iltsvindet 2013

Iltsvindet i 2013 var karakteriseret ved især at være udbredt i Lillebælt og tilstødende farvande og usædvanlig tidligt og markant nord for Lillebælt og Fyn. Det gode vejr i juli med høje temperaturer og de generelt svage vinde i sommerperioden stimulerede iltsvindet og bevirkede, at iltsvindet i september var mere udbredt end i 2010, 2011 og 2012. Stormen sidst i oktober betød, at iltsvindet forsvandt meget hurtigt og tidligere end normalt.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i oktober-november 2013. Jens Würgler Hansen, Ole Manscher & Thorsten J. Skovbjerg Balsby. Aarhus Universitet. DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi. 12 s.

Iltsvindsrapporten