Screening viser kvaternære ammoniumforbindelser i spildevand, slam, fisk og bundmateriale

Kvaternære ammoniumforbindelser, de såkaldte QAC – en gruppe kemiske stoffer, der anvendes blandt andet som blødgørere, i desinfektionsmidler og i husholdnings- og plejeprodukter - er i Danmark påvist i vekslende koncentrationer i både renset og urenset spildevand, i slam fra rensningsanlæg, i fisk og i bundmateriale fra vandområder.

Rapporten forside.

Fundene er fremkommet med en screeningsundersøgelse af 17 udvalgte QAC-forbindelser i de nordiske lande inklusive Grønland og Færøerne. Undersøgelsen viser for Danmark, at de højeste koncentrationer blev fundet i spildevand, der under et skybrud blev ledt urenset ud fra et rensningsanlæg.

Chefkonsulent Susanne Boutrup, DCE, der er Danmarks repræsentant i styregruppen for det nordiske screeningprojekt, fortæller, at der for øjeblikket er ringe viden om stoffernes økotoksikologiske effekt, det vil sige deres eventuelle giftvirkning på levende organismer.

”Men ud fra den eksisterende viden var koncentrationerne i det spildevand, der urenset blev udledt fra et renseanlæg, så høje, at en økotoksikologisk effekt ikke kan udelukkes,” siger Susanne Boutrup. ”I prøverne fra to andre undersøgte danske rensningsanlæg var koncentrationerne væsentlig lavere end de niveauer, hvor der med den eksisterende begrænsede viden kan forventes at være en effekt.”

Stofferne blev også fundet i slam fra de tre danske renseanlæg, der var med i undersøgelsen – alle tre renseanlæg i Københavnsområdet med avanceret rensning af spildevandet. Det viser, at stofferne bliver tilført til renseanlæggene og også tilbageholdt ved den rensning, der normalt er på avancerede anlæg.

Ligeledes blev de undersøgte QAC-forbindelser fundet i både bundmateriale og fisk fra en undersøgt sø i Midtjylland og fra en lokalitet i Limfjorden. Indholdet i de danske prøver var på niveau med de fundne koncentrationer i de øvrige nordiske lande.

Undersøgelsen kan betragtes som et øjebliksbillede af forekomsten af disse stoffer i det nordiske miljø, oplyser styregruppen for det nordiske screeningprojekt.

Kontakt: Chefkonsulent Susanne Boutrup, tlf. 8715 8794, sub@dce.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Aarhus Universitet

Quaternary ammonium compounds. Analyses in a Nordic cooperation on screening. Lennart Kaj, Petra Wallberg, Eva Brorström-Lundén. TemaNord 2014:556. Nordic Council of Ministers 2014. 80 pp.

Rapporten

Nordic Screening