’Lunt’ bundvand med til at fastholde iltsvind langt ind i oktober

Iltsvindet i flere danske farvande var midt i oktober både i udbredelse og intensitet enten på niveau med eller lidt større end udbredelsen midt i august og midt i september.

De hårdest ramte områder var Mariager Fjord, Aarhus Bugt og tilstødende farvande, det sydlige Lillebælt og tilstødende fjorde, Det Sydfynske Øhav og området fra Femern Bælt ned i Lübeck Bugt.

Det viser iltsvindsrapporten for september-oktober 2015 fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Desuden var der lidt iltsvind i Storebælt og Langelandsbælt og lidt usædvanligt i det centrale Kattegat. Iltsvindet i Kattegat var dog af begrænset omfang.

Vejrmæssigt var vindforholdene af størst betydning for iltsvindets udvikling. Den kraftige blæst i starten af oktober skabte omrøring af vandsøjlen og dermed øget tilførsel af ilt til bundvandet, hvilket forbedrede iltforholdene især i lavvandede områder. De rolige vindforhold i starten af perioden og de høje vandtemperaturer har dog medvirket til at stimulere udviklingen af iltsvind.

Iltsvind oktober 2015

Udbredelsen af iltsvind modelleret for 5.-21. oktober baseret på de observerede iltkoncentrationer i bundvandet i perioden. Hvis der er målt to gange i perioden på den samme station, baseres fladeudbredelsen på den seneste måling.

Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, DCE, der står for iltsvindsrapporten, siger, at en reduktion i iltsvindets udbredelse og intensitet først og fremmest vil kræve perioder med kraftig vind.

”Faldende temperaturer vil også begrænse iltsvindets udvikling, men i de hårdest ramte områder, som typisk er karakteriseret ved relativt store dybder, er der behov for længere perioder med kraftig blæst eller storm, hvis iltforholdene skal forbedres markant,” siger Jens Würgler Hansen.

bundvandstemperaturer oktober 2015

De ugentlige bundvandstemperaturer i de indre farvande i 2015 og langtidsmidlen for 1961-1990 (officiel referenceperiode). Baseret på målinger foretaget af Naturstyrelsen.

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets sidste iltsvindsrapport den 27. november. Rapporterne udarbejdes i samarbejde med Naturstyrelsen og svenske og tyske institutioner.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@bios.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i september-oktober 2015. Rapporteringsperiode: 17. september – 21. oktober. Jens Würgler Hansen, David Rytter & Thorsten J. Skovbjerg Balsby. 2015. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi. 17 s.

Iltsvindsrapporten
Arkiv over tidligere rapporter