Gammel guldmine sviner mindre

Den lukkede guldmine i Nalunaq i Grønland ser ikke ud til at forurene miljøet yderligere, viser ny rapport.

I en netop offentliggjort rapport om miljøtilstanden i Nalunaq-området viser undersøgelser, at mængden af forurening fra mineproduktionen generelt er faldende. Undersøgelserne har til formål at spore og undgå uønskede miljøpåvirkninger fra den tidligere mineindustri, og omfatter undersøgelser af vand, jord, dyr og planter.

Miljøpåvirkningerne og tilstedeværelsen af stoffer i miljøet fra mineproduktionen i Nalunaq-minen bliver overvåget i et samarbejde mellem DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi og Grønlands Naturinstitut.

Ved blandt andet at fiske ørreder i området og udtage leveren, har forskerne målt koncentrationer af tungmetaller i fiskene, lige som prøver af lav har indgået i undersøgelserne. Her viste analyserne ifølge rapporten, at der er et stadigt faldende niveau af metaller fra mineproduktionen i området.

For to år siden begyndte forskerne at overvåge området som led i planen for lukningen af minen. Siden har området været uden nogen form for aktivitet. Mineselskabet Angel Mining Gold A/S lukkede i november 2013 for minedriften, og en lokal entreprenør overtog oprydning og naturgenopretning af området. Oprydning og genopretning blev afsluttet sommeren 2014.

Under minedriften blev guldet ekstraheret ved kemisk ekstraktion med cyanid (carbon-i-pulp). På grund af anvendelsen af cyanid blev det udledte spildevand fra minen til Kirkespirdalen overvåget løbende i produktionsperioden, og overvågningen skal ifølge planen fortsætte i fem år frem efter lukning af minen. Desuden er en omfattende overvågning blevet gennemført for at spore en eventuel spredning af metaller i Kirkespirdalen og Kirkespirbugten.

”Indholdet af metaller i det terrestriske, ferskvands- og havmiljøet i Kirkespirdalen og bugten er faldende og anses for at være ubetydelig”, hedder det blandt andet i rapporten.

Læs hele rapporten her.