Barrierer for klimatilpasning i kommunerne

Forskere ved DCE har undersøgt hvad der henholdsvis fremmer og hæmmer en god lokal proces for klimatilpasning i de danske kommuner.

Danske kommuner har en helt central rolle i den danske indsats for tilpasning til de kommende forandringer i klimaet. Det har i høj grad været op til kommunerne at håndtere lokale problemer, især med fokus på risiko for oversvømmelser.

Forskere ved Aarhus Universitet har undersøgt, hvordan klimatilpasning i praksis er blevet håndteret i de kommunale forvaltninger, med fokus på hvordan kommunerne i praksis tænker klimatilpasning ind i andre kommunale politikområder. Undersøgelsen er baseret på tre case-studier og en spørgeskemaundersøgelse blandt alle danske kommuner.  På baggrund af studiet kan forskerne identificere hvilke faktorer i kommunerne der henholdsvis fremmer eller hæmmer en god lokal proces.

Ledelse var en af de faktorer der viste sig at være en væsentlig forudsætning for en vellykket klimatilpasning. I de kommuner hvor klimatilpasning har fået en fremtrædende plads på den politiske dagsorden, har indsatsen især fået gennemslagskraft også på de traditionelle politikområder som byudvikling, fysisk planlægning og erhvervsudvikling. Især når ledelsen forstod at kæde indsatsen for klimatilpasning sammen med positive effekter for byen banede det vejen for, at indsatsen blev prioriteret, selv om den kan være dyr og give konflikter med andre hensyn til bl.a. arealanvendelse. Det er altså en væsentlig faktor, at både det politiske og administrative niveau har haft fokus på de mulige synergier der kan være af investeringerne. Det kan f.eks. være løsninger der, ud over vandafledning, har givet andre værdier i form af rekreative områder, nye byrum eller erhvervsudvikling.  Samtidig viste undersøgelsen, at konflikter mellem forskellige sektorer om, hvordan man mest hensigtsmæssigt udnytter et bestemt areal, ofte kan være en barriere for klimatilpasningsløsninger.

Kommunens størrelse viste sig også at være en væsentlig faktor for den lokale indsats. Større kommuner kan i højere grad lave lokal videnopbygning og har også ofte flere ressourcer til at udvikle og iværksætte planer og tiltag, og dermed mindske de omkostninger der er relateret til klimaet på længere sigt. Store kommuner har også bedre mulighed for at bidrage til og udnytte netværk med andre offentlige institutioner, private aktører og organisationer.

Studiet viste også tydeligt, at det især er lokal erfaring med klimahændelser, som f.eks. oversvømmelser, der er med til at sætte klimatilpasning højt på den lokale politiske dagsorden.

Kontakt: Seniorforsker Anne Jensen, tlf. 8715 8633, aj@envs.au.dk
             DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
             Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

VIDENSKABELIG RAPPORT: Climate adaption in local governance: Institutional barriers in Danish municipalities. Jensen, A., Nielsen, H.Ø. & Nielsen, M.L. 2016. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 102 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 104.
Summary  Sammenfatning  Rapporten