Nr. 129: Brug af droner til overvågning af ynglende vandfugles reaktioner på menneskelig færdsel

Holm, T.E., Kanstrup, N., Riddervold, M., Jensen, L.Ø. & Bregnballe, T. 2018. Brug af droner til overvågning af ynglende vandfugles reaktioner på menneskelig færdsel. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 32 s. - Teknisk rapport nr. 129.  http://dce2.au.dk/pub/TR129.pdf

DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet har i dette projekt undersøgt droners egnethed i naturovervågningen til registrering af forstyrrelseseffekter. Fordelen ved droner (UAV’s – Unmanned Aerial Vehicles) i forhold til traditionelle overvågningsmetoder fra landjorden er, at de kan vise fuglene og deres adfærd fra nye vinkler og derfor potentielt kan give bedre og mere præcise data. Som mulig ulempe kan droner for nogle fuglearter og i visse situationer virke som en trussel og udløse flugtreaktioner eller aggressiv adfærd, hvilket vil gøre dem mindre egnede til overvågning. Forsøgene viste, at størstedelen af ynglende kolonirugende fugle kun reagerer begrænset på droners tilstedeværelse. I studier af forstyrrelser i kolonier med ynglende kystfugle viste forsøgene, at der med droner er mulighed for unikke og i mange tilfælde bedre og mere præcise data i forhold til landbaserede tællinger. Modsat ynglefugle reagerer mange rastefuglearter mærkbart på droner og udviser en længere flugtafstand. Droners virkning på rastefugle bør undersøges yderligere, såfremt de skal kunne benyttes til overvågning af rastefugle.