Nr. 124: Nye arter i Danmark - karplanter, mosser, alger, laver og svampe

Wind, P., Goldberg, I., Stæhr, P., Søchting, U. & Læssøe, T. 2018. Nye arter i Danmark - karplanter, mosser, alger, laver og svampe. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 94 s. - Teknisk rapport nr. 124. http://dce2.au.dk/pub/TR124.pdf

Et ofte stillet spørgsmål er: Hvor mange arter af karplanter, mosser, alger og svampe forekommer der i naturen i Danmark? Der er ikke noget enkelt svar på spørgsmålet, for artsantallet ændrer sig over tid. Som led i den naturlige udviklingsproces kommer arter til, mens andre arter forsvinder. Nogle arter optræder kun kortvarigt, mens andre får fodfæste og bliver en del af landets plante- og svampearter. Årsagerne til ændringerne i antallet af arter er mange. Blandt de væsentligste er, at arternes udbredelsesmønstre ændres eksempelvis som følge af klimaændringer, at arter indføres og undslipper til naturen, at der sker en omfattende revision af dårligt kendte grupper og gennemførelsen af de landsdækkende atlasundersøgelser for karplanters og frugtlegemedannende basidiesvampe, der har frembragt ny viden.

I denne rapport er antallet af nytilkomne arter af karplanter, mosser, alger, laver og svampe gennem de sidste omkring 30 år sammenstillet. Tilgangen er opgjort til 1.664 nye arter, der er blevet registreret inden for perioden. De nye arter fordeler sig på 310 karplanter, 36 mosser, 51 alger, 161 laver (lavdannende svampe) og 1106 svampe (ikke lavdannende svampe). Hertil kan så lægges de 321 underarter, varieteter, småarter og krydsninger af karplanter, så det samlede antal i Danmark kan opgøres til 1.985 nytilkomne taxa. Af disse har to arter af karplanter og syv alger vist sig at være invasive, mens andre ni alger er potentielt invasive.