Undgår flagermusene møllevingerne i Østerild?

Flyvende insekter tiltrækkes af varmen fra snurrende møllevinger, så for de lokale, fredede flagermus bliver vindmøllerne i testcentret i Østerild formentlig en populær jagtmark. Men flagermus rammes af og til af møllevinger.

Flagermus

For en dyreart, der formerer sig langsomt – én unge pr. hun om året - kan tabet af blot et mindre antal individer føre til en markant nedgang i bestanden.

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi undersøger derfor for Naturstyrelsen, hvordan vindmøllerne i Østerild påvirker flagermus - og fugle. I efteråret 2011 tog DCE det første skridt til at få overblik dyrenes bevægelser i området, og de egentlige undersøgelser er nu i gang. Hele historien om, hvordan de foregår og hvad de kan føre til, kan man læse i DCE’s Årsberetning for 2011.

DCE årsberetning 2012

Årsberetningen er den første fra DCE, og vi har valgt at fortælle i tekst og fotos om den brede vifte af forskningsbaseret rådgivning og overvågning inden for miljø og natur fra Femern Bælt i syd til Grønland i nord, der i regi af DCE foregår ved universitetets Institut for Miljøvidenskab og Institut for Bioscience.

God læselyst!

Kontakt: Direktionskonsulent Kirsten Bang, tlf. 8715 1303, kib@dmu.dk