Ulven fra Thy holdt sommerferie i Slesvig-Holsten

Hanulven, der i november 2012 døde i Nationalpark Thy, havde i sommermånederne forinden slået sig ned i et område ved Segeberg mellem Hamborg og Kiel i Nordtyskland. Af ukendte årsager forlod den omkring september området og vandrede nordpå til Thy.

Ulven fra Thy fanget i fotofælde den 11. august 2012 i Segeberg-området i Slesvig-Holsten. Klik for stort billede. Foto: Wolfsinfozentrum Schleswig-Holstein

Det viser nye analyser af DNA fra ulven, som en forskergruppe ved det tyske Senckenberg Forschungsinstitut har udført. Det er denne forskergruppe, som seniorforsker og genetiker Liselotte Wesley Andersen, DCE, Aarhus Universitet, har samarbejdet med for at opklare ulvens oprindelse.

Liselotte Wesley Andersen har blandt andet benyttet tyskernes omfattende ulve-DNA-register og gør det fortsat i de DNA-analyser, hun udfører for Naturstyrelsen. Disse analyser viser, om det er en ulv, der har angrebet dødfundne får.

Ulven fra Thy blev flere gange under sit ophold fra juni til omkring september 2012 ved Segeberg ”fanget” i fotofælder, ligesom DNA i ekskrementer opsamlet i området bekræftede dens eksistens i det nordtyske.

”Det er et meget fint eksempel på, hvor vigtigt det er at få opbygget et DNA-register over de ulve, der er i Danmark,” siger Liselotte Wesley Andersen og fortsætter:

”Uden det tyske register havde vi aldrig opdaget, at ulven fra Thy havde opholdt sig lige syd for den danske grænse og i løbet af kort tid vandrede til Thy. Det viser os også, at vand bestemt ikke er en barriere for ulve, og det understreger, at ulven ikke blev transporteret fra Sachsen til Danmark – som nogen har hævdet - men selv indvandrede.”

Liselotte Wesley Andersen og hendes kolleger er gennem et projekt med Naturhistorisk Museum i Aarhus netop i gang med at opbygge et sådant DNA-register over ulve i Danmark. Projektet støttes af 15. Juni Fonden.

De tyske ulveeksperter kan ikke umiddelbart forklare, hvorfor ulven valgte at forlade området og vandre til Thy – 365 km i luftlinje. De formoder, at ulven er blevet forstyrret i en grad, så den fortrak, men hvori denne forstyrrelse bunder, ved de ikke.

I alt har ulven altså vandret over 1.000 km, hvilket ifølge tyskerne ikke er sædvanligt. Se kortet herunder:

Kort over Thy-ulvens vandring

Kort: Wolfsinfozentrum Schleswig-Holstein ©

Hunulv DNA-identificeret i Ditmarsken

Forskergruppen ved Senckenberg Forschungsinstitut har også DNA-identificeret en ulv, der har opholdt sig i Ditmarsken i det vestlige Slesvig-Holsten i forsommeren og sommeren 2013. Deres genetiske undersøgelser har vist, at det drejer sig om en ung hunulv, der er vandret 307 km i luftlinje fra Sachsen-Anhalt og stammer fra et kobbel, som tyskerne har navngivet ”Altengrabower” efter en lokalitet sydvest for Berlin.

Ulven er den første hunulv, der er påvist i Slesvig-Holsten, hvor der foregår en overvågning af ulve i delstaten. Overvågningen koordineres af et center for ulveinformation, Wolfsinfozentrum, der er placeret i ”Wildpark Eekholt”, en dyrepark for vilde dyr. Ud over indsamlingen af data af observerede ulve m.v. står centret også for information til lokalbefolkningen om ulve og stiller materiel som f.eks. elhegn til rådighed for husdyrholdere.

Wolfsinfozentrum

Kontakt: Seniorforsker Liselotte Wesley Andersen, tlf. 3018 3135, lwa@dmu.dk
               DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

DCE-notat: DNA analyse til artsidentifikation af spyt-prøver fra to dødfundne får. Liselotte Wesley Andersen. 5 s.

DCE-notat: Notat vedr. DNA analyse af spyt-skrab fra tre nedlagte får. Liselotte Wesley Andersen & Aksel Bo Madsen. 4 s.

DCE-notat: DNA analyse til artsidentifikation af spytprøver fra kalve, får og lam. Liselotte Wesley Andersen. 5 s.

DCE-notat: DNA analyse af spyt-prøver fra et får, et rådyr samt et formodet ulve-ekskrement. Liselotte Wesley Andersen, 5 s.

Fondsbevilling til projekt om nye dyrearter i Danmark

Ulve af natur sky over for mennesker

DCE: ulve udgør minimal risiko for mennesker

Gen-test: Ulv angreb får i Midtjylland