Ulve er af natur sky over for mennesker

Det er oftest rabiessmittede ulve, der har angrebet mennesker. Rabies er imidlertid udryddet fra Tyskland - og i øvrigt i Danmark - og risikoen for, at en rabiessmittet ulv indvandrer er meget lille, vurderer DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Ulve i Skandinavisk Dyrepark Djursland. Foto: Mark Desholm

Vurderingen kommer i et notat til Naturstyrelsen, der gennem en række spørgsmål har bedt DCE ud fra forskningsbaseret viden at uddybe vilde ulves farlighed over for mennesker og tillige vejlede om, hvordan man skal forholde sig ved et møde med ulv i Danmark.

Forfatteren til notatet ”Vilde ulves farlighed over for mennesker”, seniorforsker Mark Desholm, DCE, har bl.a. gennemgået de tre vigtigste internationale studier om vilde ulve og deres farlighed for mennesker, herunder en videnskabelig rapport fra Norsk Institut for Naturforskning, der sammenfattende beskriver ulveangreb på mennesker fra hele verden:

”Ulve er af natur sky over for mennesker. I den norske rapport er identificeret fire faktorer, der knyttes til ulveangreb på mennesker,” fortæller Mark Desholm. ”Det er rabies som den altovervejende faktor, en anden er såkaldt habituering, hvor ulve gennem tilvænning mister deres naturlige skyhed over for mennesker, en tredje er menneskers provokation af ulv f.eks. ved forsøg på fangst af eller drab på dyret, og den fjerde faktor er særlige omstændigheder som f.eks. få eller ingen naturlige byttedyr.  Den norske rapport konkluderer, at risikoen for ulveangreb på mennesker i dag er meget lav, også selv om antallet af ulve er steget gennem de seneste årtier.”

I 2002 var der således 10.000-20.000 ulve i Europa, 40.000 ulve i Rusland og 60.000 ulve i Nordamerika. Op til år 2002 blev der i de foregående 50 år dræbt fire mennesker i Europa og fire i Rusland af ikke-rabiessmittede ulve. I Nordamerika blev ingen dræbt af ulve i den pågældende periode, men efterfølgende, i 2010, blev en kvindelig motionist dræbt af vilde ulve i Alaska.

Uhyre lille risiko for angreb

Det er DCE’s vurdering, at den overordnede risiko for, at man som menneske vil blive angrebet af ulve, må betegnes som uhyre lille i både dagens Danmark, i Europa som sådan og i Nordamerika.

”Med denne meget lille risiko for øje kan man argumentere for, at udstikning af retningslinjer for, hvordan man bør agere, hvis man møder en ulv, vil øge frygten for ulve unødigt hos danskerne,” siger Mark Desholm og fortsætter:

”Derfor er det yderst vigtigt, at denne type information altid gøres tilgængelig sammen med faglig viden om størrelsen af den reelle risiko. Det er vigtigt at få perspektiveret denne risiko. Og selv om risikoen reelt set er næsten lig nul, så må vi anerkende, at der eksisterer en frygt for vilde ulve i visse dele af befolkningen. Men her kan gode råd til, hvordan man bør agere, hvis man møder en ulv, måske ligefrem være med til at eliminere dele af denne ubegrundede frygt.”

DCE vurderer, at selvom børn tilsyneladende er udsat for en relativt større risiko for at blive angrebet af en ulv end voksne mennesker, så er den overordnede risiko for angreb og drab på mennesker - også for børn - ekstrem lille i dagens Danmark.

Ved møde med en ulv

I notatets retningslinjer om, hvordan man skal agere ved et møde med en ulv, har Mark Desholm trukket på erfaringerne fra Sverige og Alaska:

Selv i områder med tætte ulvebestande vil det være temmelig ualmindeligt at se en ulv. Hvis du møder en ulv og giver dig til kende via høj snak eller bevægelse, stikker ulven næsten altid af - oftest i en gevaldig fart. Nogle ulve, især unge individer, kan optræde nysgerrigt. Selv i disse tilfælde er det vigtigt, at du giver dig til kende og optræder bestemt. Hvis ulven ikke trækker sig, og du oplever situationen som ubehagelig, skal du huske på følgende:

- Hvis ulven imod forventning ikke stikker af - gå stille og roligt derfra. Optræd bestemt og hold øjenkontakt med ulven - vend ikke ryggen til den. Syng, snak eller råb højt og vredt. Skrig ikke, som om du er bange.

- Hvis ulven imod forventning ikke stikker af - løb ikke, idet det dels kan udløse en forfølgelse, dels vil øge risikoen for, at du falder, hvilket også kan udløse et angreb.

- I de sjældne tilfælde hvor ulven følger efter - stop op og gør dig stor ved at holde arme og tasker over hovedet. Råb og klap i hænderne. Tag hellere et par skidt imod ulven end væk fra den. Brug eventuelt båthorn eller anden form for høj larm.

- Hvis ulven imod alle odds angriber - spil ikke død, men slå og spark, så meget du kan. Kravl eventuelt op i et træ - ulve kan ikke klatre i træer!

DCE vurderer tillige, at chancen for at støde på en ulv i Danmark er ekstremt lille.

”Så længe vi i Danmark undlader at fodre ulve, undlader at efterlade madrester i naturen og undlader at true ulve, så kan vi trygt bevæge os rundt i naturen uden at skulle frygte mødet med en ulv,” siger Mark Desholm.

Kontakt: Seniorforsker Mark Desholm, tlf. 8715 8891, mde@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Vilde ulves farlighed over for mennesker. 2013. Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. S. 15