Udbyttet faldt i jagtsæsonen 2011/12

En måned kortere jagttid for ringdue er medvirkende årsag til, at jægerne i jagtsæsonen 2011/12 nedlagde omkring 170.000 stykker vildt færre end i den foregående sæson. I alt skød jægerne 2,179 millioner stykker vildt i 2011/12. Det fremgår af den årlige vildtudbyttestatistik fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Ringdue.

Udbyttet af ringduer faldt med næsten en tredjedel, svarende til over 90.000 fugle, men blandt andre arter med markante fald i udbyttet kan nævnes agerhøne (21 procent), gæs (19 procent), skovsnepper (17 procent) og skarv (15 procent).

Omvendt steg udbyttet for kaniner med mere end 80 procent. Stigningen skyldes dog næsten udelukkende, at kaninbestanden på Endelave i det sydlige Kattegat igen er på vej op og i stand til at give et jagtligt udbytte efter at have været helt i bund et par år.

Mårhunde og vildsvin med forbehold

Mårhund og vildsvin var med på vildtudbytteskemaet første gang henholdsvis i sæsonen 2010/11 og 2011/12. Erfaringerne fra første sæson med mårhunden viste, at indberetninger af vildtarter, der nedlægges i meget lave antal, skal tages med forbehold og helst verificeres, hvis det er muligt.

Selv ganske få fejlregistreringer kan betyde meget for det endelige resultat, når der er tale om så små tal, som det er tilfældet for både mårhund og vildsvin. Det er grunden til, at ingen af de to arter er anført i tabeloversigten over vildtudbyttet. Der blev indberettet 88 mårhunde og hele 431 vildsvin, hvoraf 237 umiddelbart kunne erkendes som fejlregistreringer. De rå tal peger således i retning af, at der skulle være nedlagt ca. 100 mårhunde og 200 vildsvin i sæsonen 2011/12. Disse oplysninger vil blive søgt verificeret af Aarhus Universitet og Naturstyrelsen så hurtigt som muligt, og før det er sket, kan der ikke meldes ”officielle” udbyttetal ud for disse to vildtarter.

Se vildtudbyttet for de enkelte vildtarter og samlegrupper i tabellen herunder. Artsfordelingen i samlegrupperne kan ses i selve statistikken (link nederst i artiklen).

tabel_vildtudbytte 2011/12

Om vildtudbyttestatistikken

Vildtudbyttestatistikken er en database, der indeholder oplysninger om jægere og nedlagt vildt i Danmark. Alle jægere har pligt til at indberette deres personlige vildtudbytte efter jagtsæsonens udløb. Oplysningerne indsamles af Naturstyrelsen og bearbejdes af Aarhus Universitet, som også står for vedligeholdelse og opbevaring af de indsamlede data.

Kontakt: Seniorbiolog Tommy Asferg, tlf. 8715 8869, ta@@dmu.dk
                 DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
                 Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Vildtudbyttestatistik for jagtsæsonen 2011/12. Asferg, T. Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 7 s.

Notatet