Stor forskel i iltforholdene i de kystnære og i de åbne farvande

Kattegat, Storebælt og Øresund er foreløbig gået fri af iltsvind i år, men for flere sårbare hav- og fjordområder er iltsvindets udbredelse og styrke værre end registreret i de seneste tre år på samme årstid.

Hav med bølger

Det viser iltsvindsrapporten for september fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Iltsvindets udbredelse såvel som dets styrke er i flere af de i forvejen ramte områder forøget i forhold til midt i august. Især Limfjorden, Mariager Fjord, det sydlige Lillebælt og tilstødende fjorde samt Det Sydfynske Øhav er påvirket af kraftigt iltsvind. Iltsvindet nord for Lillebælt og Fyn, som blev konstateret i august, bredte sig markant, og størstedelen af iltsvindsområdet fra Femern Bælt ned i Lübeck Bugt ændredes fra moderat til kraftigt iltsvind. Adskillige steder var der iltfrit og frigivelse af svovlbrinte fra havbunden. Der er dog ikke rapporteret om døde fisk eller døde bunddyr.

Denne udvikling skyldes formodentlig, at de vejrlige forhold fra juli og august med forholdsvis høje temperaturer og svage vinde fortsatte ind i september. Der har været kortere perioder med mere vind midt august og i starten af september, men der har været tale om vindstyrker, som de fleste steder ikke har kunnet opblande vandmasserne.

Se det arealmæssige omfang og udbredelsen af iltsvindet i september på figuren og kortet herunder:

Iltsvind september 2013 arealudbredelse

Areal med iltsvind (< 4 mg/l) i de indre farvande som middel for 2003-2006 (ugentlige data) samt midt i august og midt i september i 2012 og 2013.

Iltsvind september 2013 modelleret udbredelse

Udbredelsen af iltsvind modelleret ud fra målinger foretaget 2.-18. september herunder. Gul indikerer moderat iltsvind (2-4 mg/l) og rød kraftigt iltsvind (0-2 mg/l).

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets øvrige iltsvindsrapporter 1. november og 29. november. Rapporterne udarbejdes i samarbejde med Naturstyrelsen og svenske og tyske institutioner.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i august-september 2013. Jens Würgler Hansen, Ole Manscher & Thorsten J. Skovbjerg Balsby. Aarhus Universitet. DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi. 19 s.

Iltsvindsrapporten