Slutrapport fra Natur- og Landbrugskommissionen

Regeringens uafhængige Natur- og Landbrugskommission har efter et års arbejde offentliggjort sin endelige rapport med en række anbefalinger til løsning af landbrugets strukturelle, økonomiske og miljømæssige udfordringer.

DCA og DCE, Aarhus Universitets nationale centre for henholdsvis for fødevarer og jordbrug og miljø og energi, har i vid udstrækning bidraget til kommissionens arbejde, også i samarbejde centrene imellem.

Bidragene til kommissionen er leveret i form af forskningsbaserede udredninger, notater og rapporter og gennem deltagelse i kommissionens arbejdsgrupper som f.eks. kvælstofarbejdsgruppen.

DCE har bidraget med følgende:

Morten Strandberg, Jesper Bak, Jesper Bladt, Marianne Bruus, Ruth Grant, Knud Erik Nielsen, Bettina Nygaard & Beate Strandberg (2012): Vurdering af omfang og konsekvenser af sprøjtningog gødskning af §3-beskyttede arealer. 21 s.

Goswin Heckrath, Hans Estrup Andersen & Charlotte Kjærgaard (2012): Redegørelse for en operationel anvendelse af P-risikoværktøjet til en sårbarhedsdifferentieret regulering til begrænsning af fosfortab. 19 s.

Poul Nordemann Jensen, Gitte Blicher Mathiesen, Jørgen Windolf, Charlotte Kjærgaard, Christen Duus Børgesen & Finn P. Vinther (2012): Beskrivelse af det nødvendige vidensgrundlag i forhold til en fremtidig målrettet regulering efter de forskellige områders retentionskapacitet. 14 s.

Peter Henriksen (2012): Hvorfor er kvælstofudledning et problem i vandmiljøet? Kort beskrivelse af sammenhængen mellem kvælstofudledning til vandmiljøet og natur- og miljøeffekter. 5 s.

Jesper Bak & Rikke Albrektsen (2012): Notat om ammoniakindsatsen. 8 s.

Poul Nordemann Jensen, Jesper R. Fredshavn & Jørgen E. Olesen (2013): Vurdering af konsekvenserne for udledning af drivhusgasser samt for naturen og biodiversiteten ved ændret kvælstofregulering. 6 s.

Poul Nordemann Jensen, Jesper R. Fredshavn & Jørgen E. Olesen (2013): Vurdering af konsekvenser for udled-ning af drivhusgasser samt for naturen, vandmiljøet og biodiversiteten af Natur- og Landbrugskommissionens samlede anbefalinger med tilhørende handlinger. 31 s.

Poul Nordemann Jensen (2013): Sammenfatning vedr. potentielle effekter m.m. af alternative virkemidler. 13. s.

Se bidragene fra DCA

Natur- og Landbrugskommissionens rapport: Natur og Landbrug - en ny start

Kontakter: Vandmiljø - Chefkonsulent Poul Nordemann Jensen, tlf. 2345 0866, pnj@dmu.dk
                  Natur og biodiversitet -  Seniorrådgiver Jesper Fredshavn, tlf. 8715 8859, jrf@dmu.dk