Simple tiltag kan øge dyrenes brug af faunapassager

Mindre, simple forbedringer i form af f.eks. krat, stendynger, kvasbunker og paddehegn ved fire faunapassager i Midtjylland kan sandsynligvis øge de lokale padders og pattedyrs brug af disse sikre ruter på tværs af vejanlæggene.

Fauna-/menneskepassagen ved Åkær Å på Kolding-Esbjerg-motorvejen. Foto: Aksel Bo Madsen

Det vurderer DCE - Nationalt Center for Miljø, Aarhus Universitet, i en undersøgelse udført for Vejdirektoratet.

Vej- og trafikanlæg udgør barrierer for dyrene og splitter bestandene op. Hos arter med dårlig spredningsevne og arter med lave bestandstætheder kan fragmentering af bestande allerede påvises efter få generationer som genetiske forskelle mellem dyr på hver side af trafikanlæggene.

De fire undersøgte faunapassager er en faunabro/vejoverføring på Give-Billund-motortrafikvejen, og på Kolding-Esbjerg-motorvejen er det en dalbro over Åkær Å indeholdende en markvejsunderføring, en kombineret trampesti/faunapassage i tunnel ved Vejen Mose samt en kombineret markvejsunderføring/faunapassage i tunnel, hvor også Stilde Å løber under motorvejen. Alle passager er anlagt med det dobbelte formål at skabe sikre passagemuligheder for både dyr og for lokale lodsejere.

Fra passage til passage var det forskelligt, hvilke arter af padder og små og store pattedyr der benyttede de sikre ruter, men da passagerne er udformet forskelligt og med begrænsede dimensioner kan det ifølge seniorforsker Aksel Bo Madsen, der står for undersøgelsen, være vanskeligt at skabe gode passageforhold for et bredt spektrum af arter.

”Vi vurderer, at den kombinerede brug af passager til både dyr og mennesker ikke altid er forklaringen på, at nogle arter som f.eks. rådyr og krondyr kun i begrænset omfang eller slet ikke anvender passagerne. Men vi vurderer også, at dyrenes passagemuligheder kan forbedres gennem en række simple tiltag,” siger Aksel Bo Madsen.

Kontakt: Seniorforsker Aksel Bo Madsen, tlf. 8715 8863, abm@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Undersøgelse af faunaens brug af fauna/menneskepassager på Give-Billund motortrafikvejen og Kolding-Esbjerg motorvejen. En biologisk vurdering af brugen og anbefalinger til forbedringer. Madsen, A.B.,  Christensen, P.K., Møller, J.D. & Haugaard, L. 2013. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 36 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 61