Særfredning af skovsædgås anbefales udvidet

Gennemgang af 42 pattedyr- og fuglearter med jagttid viser, at der blot for skovsædgås, én af to racer af arten sædgås, kan være behov for at ændre jagttiden og udvide den eksisterende særfredning.

Fuglevinge

Det fremgår af rapporten ”Jagttidsrevision 2014. Vurdering af jagtens bæredygtighed i forhold til gældende jagttider” udarbejdet af DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, for Naturstyrelsen.

I rapporten, der udgør det faglige beslutningsgrundlag for den kommende jagttidsrevision i 2014, vurderes bestandsudviklingen og jagtens bæredygtighed for de 42 arter, og opdaterede kurver og kort over jagtudbyttets størrelse og geografiske fordeling præsenteres til og med jagtsæsonen 2011/12.

De seneste ændringer af jagttider som følge af revisionen i 2010 er først trådt i kraft i jagtsæsonen 2011/12. Det betyder, at der til brug for denne rapport kun foreligger vildtudbyttestatistik for en enkelt sæson, hvor de nye bestemmelser har været gældende. Derfor er mulighederne for at påvise eventuelle effekter af ændringerne begrænsede. I et enkelt tilfælde var der dog en tydelig effekt. Det drejer sig om jagtudbyttet af ringduer, der med forbuddet mod oktober-jagt måtte forventes at ville falde markant, og udbyttet faldt da også med ca. 30 procent i forhold til sæsonen 2010/11.

Konklusionen på gennemgangen af de 42 arter er at opretholde anbefalingerne fra den forrige revision i 2010. For sædgås er der dog ifølge seniorforsker Thomas Kjær Christensen bestandsmæssige grunde til at overveje den fremtidige forvaltning.

”Sædgås yngler ikke i Danmark, men forekommer på træk og i vinterperioden. Arten forekommer i to racer, skovsædgås og tundrasædgås, der kan være svære at adskille selv for erfarne ornitologer og stort set umulige at adskille under jagt. Bestanden af skovsædgæs er i tilbagegang, mens bestanden af tundrasædgæs går frem. Vi har vurderet, at der med den ugunstige udvikling for skovsædgæs er behov for at styrke beskyttelsen af racen,” siger Thomas Kjær Christensen.

Rapporten foreslår derfor, at den generelle jagttid for sædgås afkortes med én måned til 1. september – 30. november for at beskytte skovsædgæssene i de koldeste måneder, hvor de forekommer talrigest i Danmark, og at den eksisterende særfredning af sædgås udvides til at omfatte hele landet med undtagelse af Vordingborg, Guldborgsund og Lolland kommuner. Særfredningen omfatter i dag regionerne Nordjylland og Midtjylland. Herved kan der udøves en jagt på tundrasædgæssene i de egne af landet, nemlig Lolland-Falster og Sydsjælland, hvor de især forekommer, uden at skovsædgæssene berøres.

Kontakt: Seniorforsker Thomas Kjær Christensen, tlf. 8715 8854, tk@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
               Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Jagttidsrevision 2014. Vurdering af jagtens bæredygtighed i forhold til gældende jagttider. Christensen, T.K., Asferg, T., Madsen, A.B., Kahlert, J., Clausen, P., Laursen, K., Sunde P., Haugaard, L. 2013. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 108 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 66.

Sammenfatning Hele rapporten i PDF-format (6,9 MB)