Sårbare havområder ved Grønland udpeget

To havområder ved Grønland - Nordvandspolyniet og Disko Bugt/Store Hellefiskebanke - vurderes som særligt økologisk vigtige og sårbare i forbindelse med den forventede stigende skibstrafik i de grønlandske farvande.

Hvalrosser på isflage
I det ellers isdækkede højarktis byder et andet polynie, Nordøstvandet, på åbent vand en stor del af året, hvilket udnyttes af hvalrosser og en række andre arter. Foto: David Boertmann

De to områder identificeres sammen med ti andre områder i rapporten ”Identifikation af sårbare marine områder i den grønlandske/danske del af Arktis” fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Udgangspunktet for identificeringen af de tolv områder er den internationale maritime organisation IMO’s kriterier for udpegningen af økologisk vigtige og følsomme havområder, ligesom også Biodiversitetskonventionens kriterier for identifikation af økologisk og biologisk signifikante havområder er anvendt.

Med de stigende globale temperaturer er der stadig større isfrie havområder i Arktis i sommerperioderne. Dette giver blandt andet nye muligheder for udnyttelse af mineralressourcer (minedrift og offshore-virksomhed), fiskeri, turisme og ikke mindst skibstransport af passagerer og gods. Men lave temperaturer, de meget langsomme livsprocesser og den langsomme omsætning af forurenende stoffer kan i nogle sammenhænge gøre miljøpåvirkninger større i Arktis sammenlignet med områder på sydligere breddegrader.

Miljøpåvirkninger fra skibsfart kan inkludere støj, forstyrrelser af havpattedyr og fugle, introduktion af invasive arter samt udledning af olie som følge af uheld eller driftsmæssige udledninger. I den forbindelse udgør uheld, der fører til olieudledning, den største trussel mod de arktiske marine økosystemer.

Kort over sårbare havområder ved Grønland

A)     Vigtige områder for havpattedyr B) Vigtige områder for havfugle – afgrænset ud fra kenskabet til deres forekomster (se tekst og udbredelseskort i rapporten) C) foreslået identificering af følsomme områder. Indenfor de overordnede, indstregede områder er særligt vigtige ”kerneområder” markeret med rød raster.

Rapporten er i høj grad baseret på de baggrundsundersøgelser- og analyser, som er foretaget af DCE (og det tidligere DMU) og Grønlands Naturinstitut i forbindelse med strategiske miljøvurderinger og kortlægninger af følsomme områder forud for olieefterforskning i forskellige dele af de grønlandske farvande. Et arbejde, som er udført for Råstofdirektoratet i Grønlands Selvstyre.

Rapporten præsenterer den eksisterende viden om en række grønlandske marine nøglehabitater, vigtige marine arters trækkorridorer og vigtige og følsomme arters populationsstørrelser og udbredelse. Selve afgrænsningen af de enkelte områder er foretaget på en relativ grov skala, men rapporten kan anvendes som udgangspunkt for en mere præcis afgrænsning ved hjælp af en mere detaljeret analyse. For nogle områder vil en mere præcis afgrænsning endog kunne forbedres væsentligt ved hjælp af yderligere undersøgelser.

Miljøministeriet og Grønlands Selvstyres departement for Natur og Miljø har taget initiativet til rapporten som led i den nationale opfølgning på det internationale samarbejde om de forventede konsekvenser af øget skibsfart for det arktiske havmiljø.

Emnet var således et af de overordnede temaer, da Grønland og Danmark i fælleskab holdt et arktisk miljøministermøde i Ilulissat i 2010. I Arktisk Råd, der er samarbejdsorgan for landene omkring Arktis, samarbejdes der ligeledes om de relaterede problemstillinger. Her deltager blandt andet DCE i rådets arbejde med at udarbejde oversigter over miljøkonsekvenser forbundet med skibstrafik i Arktis.

Kontakt: Rådgiver Tom Christensen, tlf. +45 8715 8618, toch@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Identifikation af sårbare marine områder i den grønlandske/ danske del af Arktis. Christensen, T., Falk, K., Boye, T., Ugarte, F., Boertmann, D., Mosbech, A. 2012. Aarhus Universitet, DCE- Nationalt Center for Miljø og Energi. 72 s. Videnskabelig rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 43