Regnvåde enge begunstigede hjejle og dobbeltbekkasin på Tipperne i 2012

13.000 hjejler sidst i oktober 2012 blev det højeste antal af denne rastende trækfugl, der i næsten 40 år er talt i fuglereservatet Tipperne i den sydlige del af Ringkøbing Fjord.

Dobbeltbekkasin nød godt af fugtige og regnvåde enge i sensommeren og efteråret 2012. Foto: Ole Amstrup©

Sammen med dobbeltbekkasin blev hjejlen begunstiget af fugtige og regnvåde enge i sensommeren og efteråret, viser den årlige fugletælling fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Tællingen udføres for Naturstyrelsen.

De rastende fugle på Tipperne er talt op årligt siden 1928 med få undtagelser. Optællingen af trækfuglene, der forår og efterår passerer Danmark på træk mellem ynglepladser og overvintringsområder, foretages i dag som en del af den nationale overvågning af trækfugle.

Vejret med megen regn og vestenvind, der stuvede vand fra Skjern Å i fjorden, var derimod ikke gunstigt for vadefuglen almindelig ryle, der 4. september 2012 blev registreret med 2.799 individer, det laveste efterårsmaksimum siden 1974, oplyser DCE-notatet ”Rastende trækfugle på Tipperne 2012”.

Notatet koncentrerer sig i øvrigt om antallet af optalte svømmeænder som pibeand, krikand, gråand, spidsand. Se udviklingen siden 1974 i grafikken herunder:

Udvikling i ynglefugle på Tipperne

Af øvrige arter på Tipperne i 2012 blev der registreret rekordmange skestorke med op til 81 fugle talt omkring 1. september, ligesom havørn og vandre- og jagtfalk blev set i reservatet.

Læs om Tipperne på Naturstyrelsens hjemmeside

Kontakt: Seniorforsker Karsten Laursen, tlf. 8715 8846, kl@dmu.dk
                 DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
                 Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Rastende trækfugle på Tipperne 2012. Ole Amstrup, Mogens Bak & Karsten Laursen. 2013. Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, S. 6.

Notatet