Partikelmålere udskiftes på luftmålestationer

Partikelmålere
De nye partikelmålere testes ved AU Roskilde af blandt andre ph.d., cand. scient. Claus Nordstrøm, der står for kvalitetssikringen af data fra luftmålestationerne i luftdelen af det nationale overvågningsprogram for vandmiljøet og naturen, NOVANA.

I de kommende måneder udskiftes partikelmålerne på en række luftmålestationer i København, Aarhus, Odense og Aalborg og på Risø-halvøen ved Roskilde med nye apparater, der sikrer de nødvendige robuste målinger af partikelforureningen på såvel gade- som bybaggrundsplan. Med udskiftningen af partikelmålerne kan DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, bedre imødekomme kravene til partikelmålinger under EU’s Luftkvalitetsdirektiv, hvor der foreskrives standardiserede målinger i alle medlemslandene.

Danmark skal som de øvrige EU-lande overholde grænseværdierne i EU’s Luftkvalitetsdirektiv for såvel fine partikler (PM2.5) og grove partikler (PM10) fra bl.a. vejtrafikken. Data for partikelforureningen og en række andre luftforureningskomponenter indsamles derfor kontinuerligt i delprogrammet for luft under det nationale overvågningsprogram for vandmiljøet og naturen, NOVANA. Det sker ved anvendelse af en kombination af intensive og ekstensive luftmålestationer, der dels måler den direkte luftforurening fra vejtrafikken på gadeplan, dels på baggrundsniveau i by- og i landområder.

Koncentrationen af de fine partikler (PM2.5) er stort set ens i København, Aarhus og Aalborg, der regnes blandt byerne med størst partikelforurening i Danmark. Partikelforureningen i Danmark ligger relativt lavt sammenlignet med de øvrige EU-medlemslande.

Kontakt: Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@dmu.dk
              DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

NOVANA-programmet, programbeskrivelse (fra Naturstyrelsens hjemmeside)