Partikelforurening fra bytrafik holdt sig inden for grænsen i 2011

Partikler fra havsalt og vintersaltning af vejene bidrog i 2011 til, at den samlede luftforurening med grove partikler på H.C. Andersens Boulevard og på Jagtvej i København i et større antal dage overskred EU’s grænseværdi for den daglige middelværdi for luftens indhold af partikler mindre end 10 mikrometer (PM10).

Målestationen på H.C. Andersens Boulevard i København.

Kilder til partikelforureningen er især vejtrafikken, forbrænding af fossile brændsler og landbrug. En stor andel af partikelforureningen stammer fra udlandet og særlige meteorologiske forhold i efteråret 2011 bidrog således også via langtransporteret partikelforurening til et øget antal overskridelser af EU’s daglige grænseværdi. Ifølge EU’s luftdirektiv er det tilladt at kompensere for partiklerne fra saltpartikler ved opgørelsen af koncentrationen af partikler. Hvis der kompenseres  for bidraget fra saltpartikler holdt partikelforureningen i København sig inden for EU’s grænseværdier sidste år. Det viser ny rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, om resultaterne fra overvågningsprogrammet for luftkvalitet i danske byer.

EU’s luftkvalitetsdirektiv opererer med to forskellige grænseværdier for PM10-forureningen: Dels en årsmiddelværdi (40 mikrogram pr. m3), dels en dagsmiddelværdi, hvor luftens partikelindhold ikke må være over 50 mikrogram pr. m3 luft i over 35 dage om året.

DCE måler dagligt luftens indhold af partikler (PM10) i København, Aarhus og Odense. På H.C. Andersens Boulevard og på Jagtvej var antallet af dage med PM10 over 50 mikrogram pr. m3 luft henholdsvis 33 og 31 efter korrektion for saltpartikler. Den daglige grænseværdi for PM10 blev ikke overskredet i hverken Aarhus eller Odense. Ligeledes var der ingen overskridelse af grænseværdien for årsmiddel af PM10 i de tre byer.

Ved ingen af målestationerne overskred luftens indhold af fine partikler - partikler mindre end 2,5 mikrometer (PM2.5) - EU’s kommende grænseværdi, som skal overholdes fra 2015.

Ændringer i måleprogram

Ifølge rapporten ”The Danish Air Quality Monitoring Programme. Annual Summary for 2011” er der i 2011 blevet lavet en række ændringer i måleprogrammet, dels som følge af den seneste revision af måleprogrammet, dels som følge af forbedrede analysemuligheder. De vigtigste ændringer gælder målingen af tungmetaller, hvor analyseteknikken er forbedret således, at der for 2011 er blevet analyseret for mere end 20 tungmetaller i de indsamlede partikelprøver. Rapporten præsenterer resultaterne for ti udvalgte tungmetaller, ligesom den for første gang præsenterer resultater fra måling af de vigtigste kemiske komponenter i PM2.5 ved gademålestationen på H.C. Andersens Boulevard i København og ved landbaggrundsmålestationen på Risø-halvøen ved Roskilde.

Kontakt: Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@dmu.dk
             DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
             Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

The Danish Air Quality Monitoring Programme. Annual Summary for 2011. Ellermann, T., Nøjgaard, J.K., Nordstrøm, C., Brandt, J., Christensen, J., Ketzel, M. & Jensen, S. S. 2012. Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 64 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy. No. 37.

Summary  Sammenfatning Full report in pdf (MB)