Nye tal for strandsvineri

Forskere måler affald på udvalgte strande. Skagen på kedelig førsteplads.

Næsten 10.000 stykker affald på bare hundrede meter strand. Så meget affald blev sidste år målt på en af fire udvalgte strande i Danmark, viser en ny rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi.

Overvågningsprogrammet ved de danske strande har i 2015 omfattet fire strande, hvoraf to vender mod Østersøen, henholdsvis ved Pomlenakke på Østfalster og Kofoeds Enge på det sydlige Amager, og to strande på den jyske vestkyst, nemlig ved Nymindegab mod Nordsøen og Skagen ud til Skagerrak. Derudover er der i rapporten også inddraget tilsvarende data fra en referencestrand i Roskilde Fjord.

De højeste niveauer af affald blev registeret på Skagerrak-stranden ved Skagen. Ved tre forskellige observationer i 2015 – forår, sommer og efterår – blev der fundet mellem 2146 og 9137 stykker affald pr. 100 meter strand, 191-413 stykker affald ved Nymindegab, og 31-204 stykker affald pr. 100 meter ved strandene i Østersøen og Roskilde Fjord. Tilsvarende tendens til regionale forskelle er også til stede, når de danske data sammenlignes med overvågningsdata fra vores nærmeste nabolande, hvor også de største mængder af affald findes på strandene i Skagerrak. Mængderne af affald på de danske strande ved Østersøen og Nordsøen lå dog generelt over middel sammenlignet med tilsvarende strande i vores nabolande.

Plastik er den største synder. Plastik udgjorde halvdelen eller mere af affaldet på de målte strande sidste år, men der blev på alle strandene også registreret affald bestående af gummi, metal, forarbejdet træ, glas/lertøj, stof og papir/pap.

Tidligere undersøgelser har vist, at fiskeri og affald fra turisme og andre rekreative aktiviteter er de dominerende kilder til affald på strandene, efterfulgt af sanitært affald, operationelt affald og kabysaffald fra skibe.

Læs hele rapporten her.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Seniorforsker Jakob Strand
Institut for Bioscience - Marin biodiversitet og eksperimentel økologi, AU