Ny sekretariatsleder for KFT

Chefkonsulent Anja Skjoldborg Hansen, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, er udnævnt til ny sekretariatsleder for KFT – Koordineringsenhed for Forskning i Klimatilpasning. KFT blev i oktober 2011 indlejret i DCE.

Anja Skjoldborg Hansen

Anja Skjoldborg Hansen har været ansat på Aarhus Universitet som chefkonsulent med ansvar for international forskningskoordinering på miljøområdet siden 2009, det seneste år i DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi. Anja Skjoldborg Hansen har en forskeruddannelse i økosystemmodellering fra Danmarks Miljøundersøgelser og har siden arbejdet med samfundsøkonomiske analyser i bl.a. Det Miljøøkonomiske Råds Sekretariat.

Anja Skjoldborg Hansen tiltræder stillingen som sekretariatsleder for KFT efter Henning Høgh Jensen.

Om KFT

KFT – Koordineringsenhed for Forskning i Klimatilpasning har eksisteret siden 2009 med en årlig bevilling fra globaliseringsmidlerne på fem mio. kr.

KFT har følgende videninstitutioner som medlemmer: Aarhus Universitet, Københavns Universitet, GEUS, DMI, DTU og RUC. Den primære opgave for KFT er at:

• Opbygge et tværinstitutionelt netværk, der kan samle de små og fragmenterede forskningsmiljøer og skabe mulighed for nye og innovative samarbejdsformer på klimatilpasningsområdet.
  • Identificere videnbehov i den danske forskning i klimatilpasning
  • Opbygge ny viden med målrettede forskningsprojekter
  • Indsamle viden fra internationale, nationale og egne forskningsprojekter og gøre denne tilgængelig og anvendelig for kommuner og andre brugere via klimatilpasning.dk – og herigennem bidrage til, at politik og løsninger på klimatilpasningsområdet er evidensbaserede
  • Sikre dansk deltagelse i fastlæggelsen af den europæiske forskningsdagsorden på området via aktiv deltagelse i internationale forskningsnetværk.

Fremadrettet kan denne etablerede model for samarbejde give en god baggrund for, at Danmark kan tiltrække forskningsmidler til klimatilpasningsområdet fra EU.

Kontakt: Chefkonsulent/sekretariatsleder Anja Skjoldborg Hansen, tlf. 8715 1302, ash@dmu.dk

KFT’s hjemmeside