Ny opgørelse af ikke-hjemmehørende arter i danske farvande

Siden begyndelsen af firserne er der observeret over 60 nye dyre- og plantearter i de danske farvande, som via menneskelige aktiviteter er tilført fra fjerne farvande. De ikke-hjemmehørende eksotiske arter er gradvist blevet en mere fast bestanddel af vores marine flora og fauna, men denne udvikling lader ikke til at skyldes ændringer i havmiljøet.

Mnemiopsis leidyi/ østamerikansk ribbegople
Foto: Hans Ulrik Riisgaard©

Forskere ved DCE, Aarhus Universitet, har i en ny opgørelse vurderet ændringer i udbredelse og forekomst af ikke-hjemmehørende marine arter og deres effekter på økosystemerne i de danske farvande. Analysen omfatter en historisk opgørelse af ikke-hjemmehørende marine arter fra ca. 1900 til i dag. Hertil kommer en grundig kvantitativ analyse for perioden 1989 til 2014 baseret på overvågningsdata, hvor de danske farvande er opdelt i 5 områder: 1) Nordsøen inkl. Skagerrak, 2) Kattegat, 3) Limfjorden, 4) Bælthavet og 5) den vestlige Østersø. Her har forskerne undersøgt udbredelsen af nye arter inden for dem fem kategorier: fytoplankton, zooplankton, makroalger, blødbundsfauna og fisk. Samtidig har forskerne undersøgt om der er en sammenhæng mellem forekomsten af nye arter og miljøforhold.

Når man sammenligner med historiske kilder kan man se, at der i perioden fra ca. 1900 frem til 1980 er introduceret ca. 2 arter per årti, mens der siden opstarten af de marine overvågningsprogrammer i 1980’erne er fundet ca. 16 ikke-hjemmehørende arter per årti i de danske farvande frem til 2014 (Figur 1).

Figur 1. Akkumuleret antal ikke-hjemmehørende arter baseret på historiske kilder og overvågningsdata.

Den samlede forøgelse siden 1989 er hovedsageligt sket inden for fytoplankton (45 %), fulgt af blødbundsfaunaen (26 %), makroalger (14 %), fisk (5 %), parasitter (5 %), zooplankton (4 %) og blomsterplanter (1 %).  De fleste ikke-hjemmehørende arter har etableret sig i Limfjorden (30 arter), mens der er fundet færre arter i den mere artsfattige brakke Østersø (11 arter). For nogle grupper er der sket en signifikant og nærmest eksponentiel stigning i den relative andel af ikke-hjemmehørende arter igennem perioden 1989 til 2014. Dette gælder fytoplanktonet og blødbundsfaunaen i alle 5 regioner, men ikke makroalger, zooplankton og fisk.

Betydningen af ikke-hjemmehørende arter for økosystemerne blev undersøgt ved statistiske analyser, som indikerer, at de ikke-hjemmehørende arter med tiden er blevet en mere fremtrædende del af de forskellige dyre- og plantesamfund, og derved bidrager mere til at karakterisere den marine flora og fauna i de danske farvande. Hvis man ser bort fra regionale forskelle, er det største bidrag i de seneste år sket inden for fytoplanktonet.

Forskerne kan ud fra de statistiske analyser blandt andet påvise, at det især er forskellene i saltholdighed fra Østersøen ud mod Nordsøen der kan forklare de regionale forskelle i ikke-hjemmehørende arter inden for plante- og dyregrupperne. Analysen peger desuden på, at en væsentlig del af de ikke-hjemmehørende arter i danske farvande er kommet til fra tilstødende farvande, og i mindre grad er kommet til via ballastvand langt borte fra.

Analysen af sammenhæng mellem forekomst af de ikke-hjemmehørende arter og ændringer i miljøforhold som temperatur, saltholdighed, sigtdybde, primærproduktion, koncentration af klorofyl a og total kvælstof over tid, viser kun en lille sammenhæng. Det tyder på, at det ikke er miljøændringer der har givet den store stigning i indvandringen af arter, men det vil kræve mere detaljerede analyser af tidslige og rumlige forskydninger i forholdet mellem hjemmehørende og ikke-hjemmehørende arter for at afklare det nærmere.

Kontakt: Seniorforsker Peter Stæhr, tlf. 87158655, pst@bios.au.dk
             DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
             Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Stæhr P.A., Jakobsen H.H., Hansen J.L.S., Andersen P., Storr-Paulsen M., Christensen J., Lundsteen S., Göke C., Carausu M.-C. 2016: Trends in records and contribution of non-indigenous species (NIS) to biotic communities in Danish marine waters.  Aarhus University, DCE – Danish Centre for Environment and Energy, 45 pp. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 179.
Summary | Sammenfatning | Rapporten (1,73 MB)